Arriva tvingar chaufförerna att jobba arbetspass längre än 13 timmar

Publicerad den

Lästid: 2 minuter

STOCKHOLM| Arriva sköter busstrafiken åt SL i stora delar av Stockholms län, låter chaufförerna jobba mer än vad som är ...


STOCKHOLM| Arriva sköter busstrafiken åt SL i stora delar av Stockholms län, låter chaufförerna jobba mer än vad som är godkänt i kollektivavtalet. Chaufförerna arbetar i flera fall längre än 13 timmar. Arriva hotar även chaufförerna att inte kontakta facket.

Arriva sköter busstrafiken åt SL i stora delar av Stockholms län, låter chaufförerna jobba mer än vad som är godkänt i kollektivavtalet, skriver lokaltidningen Mitt i. Tidningen har tillgång till scheman som visar att chaufförernas sammanlagda arbetsdagar, inklusive pauser, i flera fall är längre än 13 timmar, och att vilan mellan arbetsdagarna ibland är kortare än elva timmar. Det gör att chaufförerna inte är utvilade och blir farliga i trafiken.

Fackpamparna på Kommunal sitter som vanligt på händerna och uppger att de är medvetna om problemet men att de inte vet hur utbrett det är eftersom Arriva inte lämnar ut chaufförernas scheman.

Chaufförer hotas – kontakta inte facket
Chaufförer hotas också att inte kontakta sitt fack. Det är allvarligt och att tolka som en föreningskränkning. Mitt i har även tillgång till mejl som visar hur en chef ber anställda att säga till kollegor att inte vända sig till facket. Arbetsköpare får inte hota eller förhindra anställda att kontakta sitt fackförbund.

Redaktionen
redaktionen@aktuelltfokus.se

Share

Dela artikeln på sociala medier

Lindström Erik
Om skribenten:
Lindström Erik
Erik Lindström är en ekonomisk skribent med bred erfarenhet inom finans, marknadsanalys och affärsstrategi. Han har arbetat för flera ledande affärspublikationer och är känd för sin förmåga att förklara komplexa ekonomiska frågor på ett lättförståeligt sätt. Lindström har en magisterexamen i ekonomi från Stockholms universitet.

Lämna en kommentar