Kontakta oss

EKONOMI

E-handelstrender som påminner om en ny industriell revolution

Publicerat

den

EKONOMI Det går snabbt nu. Digitaliseringen är inte bara här för att stanna, den är här för att förändra strukturer inom branscher såväl som våra liv som konsumenter. Kanske till och med en ny industriell revolution.

Vissa branscher ligger längre fram än andra när det gäller att anamma de nya trenderna som digitaliseringen skapar. Eller trender är fel ord. Vi talar snarare om en ny industriell revolution som kommer förändra det mesta av vad vi hittills tagit för givet när det gäller exempelvis detaljhandel.

Kräsna kunder

Redan idag är många av våra betalningar digitaliserade, då nästan ingen använder kontanter. Betal- och kreditkort är på väg att minska i betydelse när nya former som swish på ingen tid alls har tagit en stor del av marknaden. Grunden till dessa betallösningar handlar ju om tekniska innovationer i en digitaliserad miljö där BankId öppnat upp nya förutsättningar för att sköta hela sin ekonomi digitalt eller till och med direkt i din mobil. Det i sig har öppnat nya möjligheter för branscher som ligger långt fram i digitaliseringen. Exempelvis spelbranschen har ju digitaliseringen i sitt DNA och med hjälp av BankId och därtill tillhörande digitala betallösningar kan man skapa kortare avstånd mot marknaden och trösklarna för konsumenterna blir allt lägre. Man kan numera på en rad etablerade plattformar finna spel och spelbolag som gjort samma sak som bolaget Mandalorian Technologies var först ut med i form av ett så kallat No Account Casino. Här kan konsumenten spela casino utan att registrera sig, vilket rent praktiskt också innebär att konsumenten slipper gå igenom ett normal sett ganska krångligt registreringsförfarande och övrig administration i form KYC (know your custormer) i samband med insättningar/uttag. Att minska dessa typer av trösklar är en tydlig trend inom flera branscher och som blir allt viktigare för företagen i syfte att snabbt nå ut till kräsna och tidsstressade kunder.

Minska i återförsäljarleden

Andra viktiga trender inom exempelvis detaljhandel är att man minskar kraftigt i återförsäljarleden och satsar istället på några få flagship stores, men framförallt riktas fokus på e-handeln. Det sägs att Nike har som mål att gå från några få procent e-handel till tvåsiffrigt på några få år, vilket är ett tecken i tiden på vart vi är på väg.

Ankare istället för ambassadör

Ett annat tecken i tiden är att försöka finna ankare för ens affärsverksamhet. Tidigare var ambassadörer nyckeln, det vill säga man fann personer som skulle bli bra representanter för det man ville marknadsföra och därmed ökade försäljningen då trovärdigheten eller beundran för dessa ambassadörer var stor ute i konsumentleden. Idag använder man samma personer som ankare, det vill säga utgå ifrån en populär person eller plats på nätet som dina kunder älskar att följa. Stjärnor som Zlatan och Kanye har ingått i den typen av samarbeten där de agerar ankare, och det med stor framgång. Vi vill följa våra idoler och vill inte bara att de ska vara representanter för något.

Direkt effekt på försäljningen

Men kanske den viktigaste av alla så kallade trender är ju att den digitala marknadsföringsbudgeten också måste ge direkt avtryck i försäljningen. Förr om åren handlade ofta marknadsföring och försäljning om två olika verksamheter i ett och samma bolag, där marknadsföringen skulle skapa förutsättningar för försäljningen. God marknadsföring handlade om stor kännedom om varumärket såväl som en uppfattning om vad dess kärnvärden handlade om. Idag måste marknadsföringen hänga ihop med försäljningen, vilket inte minst märks hos spelbolagen, vilka får anses ligga i framkant när det gäller digital utveckling. En marknadsföringsinsats på 10 miljoner måste kunna härledas till en försäljning på 100 miljoner, för att anses som framgångsrik.

Räkna med förändringar

Nya betalsätt förändrar vårt sätt att leva och bidrar till att utveckla handeln. Allt fler företag anammar den digitala omställningen och riktar nu fokus på nya och mer effektiva sätt att nå ut till kunderna. Räkna med flera stora förändringar under kommande år och en helt ny värld när det handlar om handel.

 

 

Redaktionen
redaktionen@aktuelltfokus.se

Fortsätt läsa
Annons