INRIKES

Miljonfiasko för regeringens stödlinje för “extremister”

INRIKES| November 2015 upprättade regeringen en stödtelefon för anhöriga som oroade sig att någon i deras närhet “radikaliserades”. Nu visade det sig att i princip ingen använde tjänsten.

Röda korset skulle sköta uppdraget för 1.2 miljoner kronor, enligt SVT Nyheter Örebro. Men det är få som har använt sig av tjänsten. Av fem tillfrågade kommuner var det bara Örebros kommun de hade ringt hos.

– Det är klart att vi ska fundera ett varv kring vad vi kan förbättra. Vår ambition är så klart att tjänsten ska vara så effektfull som möjligt, säger Anna Ekström, kommittésekreterare på nationella samordnaren mot extremism, till SVT.

Men det mest anmärkningsvärda med denna “nyhet” om ett bristande behov att ringa in och prata om den egna “extremismen” är inte så förvånande. Däremot är det förvånande att svenska folket ska betala för en “effektfull” tjänst som är långt ifrån “effektfull” och som enligt SVT ibland endast kopplar de som ringt till en telefonsvarare.

Redaktionen
redaktionen@aktuelltfokus.se

Klicka för att kommentera

Svara

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Upp