Överklasstrenden ”Traska”: ”bränner tiotusentals kronor på luft”

Publicerad den

Skriven av

Lindström Erik

Lästid: 2 minuter

ÖVERKLASSEN| Många känner till uttrycket ”vaska champagne” men hur många känner till uttrycket ”traska champagne”? När bartendern Johan Fredriksson förklarar ...

ÖVERKLASSEN| Många känner till uttrycket ”vaska champagne” men hur många känner till uttrycket ”traska champagne”? När bartendern Johan Fredriksson förklarar fenomenet säger han att det inte är ovanligt att de rika kan bränna tiotusentals kronor på ren och skär luft.

Traska går ut på att beställa några flaskor av husets finaste champagne, betala och endast ta en med sig när man går iväg. Enligt bartendern Johan Fredriksson, som har arbetat på flera nattklubbar i Stockholm, handlar företeelsen om att skryta om hur mycket pengar man har.
– Det är så barnsligt så man skäms. De beställer två-tre flaskor och gör det helt demonstrativt när polarna tittar på. Sen tar dom bara en och struntar i den andra. Det är som att köpa luft. De bränner tusentals kronor på luft.

Johan berättar att det inte är ovanligt att rikemansbarnen, som han kallar dem, är otrevliga mot personalen när de festar.
– Det var en kille som frågade hur mycket jag tjänade. När jag inte svarade beställde han champagne för nästan 25 000 som han bad mig hälla ut. Under tiden jag stod och hällde ut flaskorna stod han och skrattade och undrade hur det kändes att han spottade på min månadslön, säger Johan till Aktuellt Fokus.

Enligt sajten Slangopedia, som kartlägger slangord, fungerar ”traska” som en modern variant av ”vaska”. Ordet ska ha använts av överklassen sedan ett antal år tillbaka. Företeelsen tros ha uppkommit i Båstad under sommaren 2011 eftersom så kallad vaskning hade förbjudits på Båstads nattklubbar året dessförinnan.

Maria Johansson
maria.johansson@aktuelltfokus.se

Dela artikeln på sociala medier

Lindström Erik
Om skribenten:
Lindström Erik
Erik Lindström är en ekonomisk skribent med bred erfarenhet inom finans, marknadsanalys och affärsstrategi. Han har arbetat för flera ledande affärspublikationer och är känd för sin förmåga att förklara komplexa ekonomiska frågor på ett lättförståeligt sätt. Lindström har en magisterexamen i ekonomi från Stockholms universitet.

Lämna en kommentar