KONSUMTION KUNGÖRELSE

RiVe Juridiska Byrå  – Levererar specialisttjänster i arbetsrätt i hela Sverige och över stora delar av Europa

Specialistbyrån i arbetsrätt, RiVe – använder ett eget flygplan för att transportera sina jurister på uppdrag runt om i Europa. Nu ska flygplansflottan expanderas för att deras specialistkunskap sannolikt inte ens finns att tillgå i storstäderna, vilket skapat ett behov av att snabbt kunna transportera deras specialister till platsen där dem bäst behövs.

RiVe Juridiska Byrå blir antlitad i såpass många specialärenden inom arbetsrätt att de måste flyga upp till åtta flygningar om dagen, ibland även på helgerna. Detta gör RiVe till den största operatören på Dala Airport som är hemmabas för bolagets flygverksamhet.
För att klara av den intensiva trafiken har RiVe anställt fem piloter på heltid, två Operations managers och en ground crew.

Långsamma transporter har högre kostnad för klienter än eget flygplan.

Det kostar mindre att flyga än att åka tåg, långsamma transporter är kostsammare för en klient än snabba transporter, så enkelt kan logistiken sammanfattas.

RiVe Juridiska Byrå AB är Sveriges största arbetsrättsbyrå. De företag, myndigheter, organisationer och privatpersoner som anlitar RiVe behöver få tillgång till jurister som har specialkompetens inom just sitt särskilda arbetsrättsligt område, såsom sitt kollektivavtalsområde eller relevant inom just sin egen yrkesbransch. Därför kan de inte bara anlita en allmänpraktiserande byrå för sitt uppdrag. RiVe har även lokala kontor runt i landet men varje region kan inte ha specialistkompetens inom varje bransch, därför behöver man ibland flyga specialister ut till regionerna.

RiVe Juridiska Byrås jurister har djuplodande kunskaper inom respektive bransch, inklusive branschnormer, gängse sed inom viss yrkesbransch, kollektivavtalsbestämmelser relevanta för viss bransch och andra faktorer unika för just ett visst yrkesområde. Dessutom har de specialkompetens i förhandling. Ute i landet går det nästan aldrig att hitta den typen av kunskapsprofil som matchar så många faktorer på en och samma plats. Det kan rent av vara svårt att hitta en jurist med denna slags specialistkompetens även i storstäderna, beroende lite på yrkesbransch dock förstås.

Därför måste RiVe ta sig dit där klienten finns. Sverige är stort och Europa ännu större. En resa som med bil eller tåg som skulle ta åtta timmar avverkas på 1 timme och 15 minuter med flyg. Den stora tidsbesparingen gör att det lönar sig att låta byråns jurister med specialkompetens flyga med det egna affärsflygplanet istället för med allmänna transportmedel.

Det är så lönsamt att RiVe till och med garanterar klienten att totalkostnaden blir lägre än om juristerna hade använt kollektivtrafik, inklusive reguljärflyg!

Driftsäkra plan med två piloter ombord

Större delen av flygningarna gör RiVe med Diamond DA42 NextGen, ett flygplan med två propellermotorer, som tillverkas av österrikiska Diamond Aircraft Industries.

Driftsäkerhet och bränsleekonomisk drift är ledord. DA42NG slog världsrekord då det blev det första flygplan av sitt slag att flyga non-stop från Vien över Atlanten till USA.

Från Dala Airport når RiVe non-stop nästan hela Europa, inklusive de europeiska delarna av Ryssland. Byrån är regelbundna besökande vid ett flertal av Europas storflygplatser, bland annat München, Frankfurt, London Stansted med flera.

RiVe Juridiska Byrå prioriterar sina medarbetares säkerhet och flyger därför alltid med två piloter ombord på sina flygningar i Sverige och i resten av Europa.

”Enligt lag behöver vi bara en pilot men flygplanets säkerhetsföreskrifter tillåter att ha ännu en besättningsmedlem med ombord så det har vi alltid” förklarade RiVe:s strategichef Richard Olsson i flygmagasinet Business Air News.

Redo för expansion

I dagsläget äger RiVe ett flygplan, men planerar att köpa in ännu ett, enligt Finanso. Detta är för att kunna hantera fler arbetsrättsärenden runtom i Europa. Trots att det nuvarande flygplanet är i luften nästan hela tiden – ofta uppåt tio timmar per dag – täcker det inte RiVe:s hela transportbehov.

”Trots att vi har uppåt åtta flighter om dagen har vi inte tillräckligt med kapacitet att täcka hela vårt behov av flygtransport. Vi täcker runt 75 procent av behovet” säger Richard Olsson till Business Air News. Övrigt flyg sker i dagsläget med reguljärflyg.

Ifall RiVe Juridiska Byrå utökar sin flygkapacitet kan RiVe ta på sig fler uppdrag i Sverige och ute i Europa. Flygplansmodellen Diamond DA42 NextGen var ett lyckat val då den utöver driftsäkerhet och låg driftskostnad även erbjuder komfort åt passagerarna.

Den goda erfarenheten av flygplansmodellen har gjort att ledningen även övervägt dess storebror, Diamond DA62. Denna flygplanstyp är något större och får därmed plats för flera passagerare.

 

Upp