LIVSSTIL

Spelbranschen 2020: Framsteg för Sverige

Foto: Unsplash

LIVSSTIL   2020 har varit bra för spelbranschen. Bolag har köpts, nya spel har släppts och online casinon tar ett större ansvar för att undvika överflöd.

2020 har varit ett bra år för spelbranschen. Fler har börjat att spela och efterfrågan på nya spel har ökat. Sverige är ett av de främsta länderna inom spelutveckling och många studios har tagit sig an efterfrågan på ett bra sätt, både gällande utveckling och ansvar.

Internationella bolag köper upp

Svenskutvecklade spel har fått stor, internationell uppmärksamhet genom åren. Mojangs skapelse, Minecraft, såldes till Microsoft 2014 för en rekordhög summa. Nu har det amerikanska bolaget slagit sitt eget rekord. I september köpte de Zenimax Media, som äger den privata spelutvecklaren Bethesda, för 66 miljarder kronor. Bethesda har utvecklat spel som Elder Scrolls och Fallout. I deras sortiment av tillverkare ingår svenska Machine Games, som bland annat har utvecklat Wolfenstein- serien.

Ytterligare ett stort uppköp gjordes i början av oktober, då kinesiska Tencent gick in och köpte stora delar av den helsvenska studion 10 Chambers Collectiv. De arbetar för tillfället med ett helt nytt förstapersonsskjutarspel, GTFO. Det har fått ett positivt mottagande under testning men det är oklart när det kommer att släppas.

Spelbolag tar ansvar

Spelutveckling handlar inte enbart om att skapa innovativa och spännande spel. Det finns ett socialt ansvar för de anställda och spelarna. Svenska spelstudios har blivit mer jämställda och inkluderande. Under 2018 var 21 procent av de anställda på svenska spelföretag kvinnor. Att ha kvinnliga utvecklare och programmerare blir allt viktigare, då 45 procent av Europas spelare nu mer är kvinnor. Dessa siffror kommer ur den senaste rapporten från organisationen ISFE (European Video Games Industry).

Spelbolag som är verksamma inom casinobranschen har blivit ännu mer noggranna med att främja ansvarsfullt spelande. Under 2020 har de rättat sig efter nya, tillfälliga regler för att öka säkerheten. Fram till årsskiftet finns det tillfälliga begränsningar vid spel på online casino. Insättningarna kan inte vara högre än 5000 kronor/vecka och tidsgränsen går upp till 384 timmar i månaden, eller 1-12 timmar per dag. Dessa restriktioner är till för att undvika att personer spelar för mycket, oavsett om det är av tristess eller för nöjets skull.

Äldre spelar: Framför allt kvinnor

Demografin för svenska spelare håller på att ändras. Målgrupperna klättrar i åldrarna och gruppen med kvinnor blir större. Det är fler kvinnor över 35+ som spelar datorspel än män i samma ålder. Detsamma gäller kvinnor som är över 66+. Spelare över 65 år spelar däremot sällan konsolspel, utan enklare pusselspel som Candy Crush och Wordfeud. Orsaken till att fler äldre kvinnor spelar tros bero på den sociala aspekten. De spelar med och mot väninnor. Antalet äldre spelare tros ha ökat under 2020, då möjligheten att besöka varandra har varit begränsad.

Källa: Unsplash

Genom insikten att målgrupperna blir äldre finns det nu en potentiell marknad för att utveckla spel specifikt för pensionärer. Detta var något Nintendo gjorde för 15 år sedan, men sedan dess har utvecklingen varit långsam.

Det ska bli intressant att se hur 2020 formade spelbranschen och om utvecklingen kommer att leda till fler spel, för alla.

To Top
Exit mobile version