INRIKES Snart kan det bli billigare att köra bil om man bor på landsbygden. Åtminstone om förslaget om sänkt bensinskatt från Svenska Miljöinstitutet går igenom politisk.
Det är i en forskarrapport framtagen av Svenska Miljöinstitutet och Chalmers som forskarna slår ett slag sänkt bensin- och dieselskatt. För att finansiera skattetappet föreslår forskarna att Sverige bör införa en så kallad kilometerskatt på bilkörande. Resultatet av en dylik reform hade inneburit minskat avgiftstryck för bilister på landsbygden och kostsammare bilkörning i städerna. Vilket hade blivit ett ekonomiskt lyft för en stor del av Sveriges arbetarklass.
– Vi vill göra beskattningen mer rättvis. Vi vill göra den högre i stad och lägre på landsbygden. Är man boende och verksam på landsbygden är man vinnare i det här förslaget. Generellt sjunker kostnaderna för att köra bil på landsbygden och de ökar i större städer, säger IVL:s mobilitetsexpert Anders Roth till Ekot.
Forskarnas vill dela upp kilometerskatten i tre geografiska områden, städer, mindre städer och större vägar samt landsbygden.
– Vi föreslår en geografiskt differentierad skatt utifrån tre områden. En nivå är de större städerna. Där föreslår vi en skatt på drygt fem kronor per mil, säger Roth till Ekot och fortsätter:
– Nästa område är mindre städer och större vägar och där föreslår vi en skatt på en krona per mil. Sedan har vi ren landsbygd där vi inte föreslår någon skatt alls, utan just en mindre drivmedelsskatt, säger Roth till Ekot.
Svenska Miljöinstitutet drivs av staten i samarbete med privata ekonomiska intressen. Källa Ekot.
Stöd röd alternativmedia – bjud på en kopp kaffe! ☕☕☕ Swisha en tia eller valfri slant till 0720201984! Märk din gåva med ”kaffe”! ✌
Kim Fredriksson
kim.fredriksson@aktuelltfokus.se
Diskutera vidare på vår Facebooksida! bensinskatten, Chalmers, landsbygden, Svenska Miljöinstitutet, topprubrik
Lämna en kommentar