INRIKES

Swish betalningar – så har metoden revolutionerat betalindustrin

Swish är redan en revolution inom betalningsindustrin. Metoden är banbrytande för precis hela vårt levande samhälle.

EKONOMI Nya betalsätt revolutionerar handeln. De blir säkrare, snabbare och – inte minst – effektivare. Numera används de inte bara av företag som ligger långt fram i digitaliseringsprocessen, utan av alla. Och svaret är enkelt – de uppfyller ett behov hos allmänheten.

Vi har alla stått där. På en idrottsplats, där barnen har en heldagsaktivitet och behovet av en kaffe tränger på, men det går inte att göra något åt, då klubbkiosken inte tar kort och att ta ut pengar har man givetvis glömt.

Mot det kontantlösa samhället – och förbi

Med allt snabbare steg tar vi oss nu in i det kontantlösa samhället. Det går inte ens att betala en bussbiljett med vanliga sedlar numera. Det har gått så pass långt att man helt enkelt måste tänka till en extra gång och ta den där omvägen till bankomaten om du ska få med dig sedlar som du normalt inte har i din plånbok.

Täta luckor

Det har dock funnits luckor i systemet, luckor som fått svärande föräldrar att låta bli det där kaffet som de så innerligt behövde. Fler exempel handlar om små – men ibland avgörande – trösklar där korten inte alls är ett så bra betalmedel eller där du till och med måste gå in och överföra pengar från din internetbank, såsom dela på en nota på restaurangen, där servitören ofta tycker det är lättare om notan betalas på ett och samma kort eller om du vill skänka bort en liten slant för ett välgörande ändamål.

Swisha pengar

Det är precis där Swish kommer in och med detta en hel rad av nya smarta betalformer som har det gemensamt att de genomförs digitalt, direkt via din mobil. En av er tar restaurangnotan, medan alla andra kan swisha över pengar. Ingen behöver invänta och ligga ute med surt förvärvade lönemedel, såväl som att ingen riskerar att glömma att betala. Eller varför inte swisha direkt till ett välgörande ändamål, så slipper du leta reda på ett konto när du kommer hem eftersom du ändå inte hade med dig några kontanter. Eller så köper du en gemensam present, medan dina vänner swishar över pengarna.

Branscher i framkant

Företag och branscher som ligger långt fram i den digitala utvecklingen hade inga problem att hoppa på Swish-tåget. Inte minst för den allt växande, men ännu hyfsat unga spelbranschen, är det nödvändigt med nya betallösningar, där trygghet, låga trösklar för användning och snabbhet är avgörande. Effektivitet och säkerhet lockar de bekväma Swish-användarna som nu kan använda Swish inom de flesta branscher; inte minst ser jämförelsesidor inom nätcasinoindustrin till att ha swish casino tillgängligt i produktjämförelsen för de tidspressade besökarna, menar Sebastian Liljegren på Jämföracasino.se. Under senare år har ett flertal betalmetoder och e-plånböcker dykt upp på marknaden i syfte att förenkla transaktionsprocessen för både företag och kunder men aldrig tidigare har en betallösning tagit marknadsandelar som Swish. Tjänsten har på kort tid blivit gigantisk och idag swishar hela 63 procent av alla svenskar varje vecka.

Även myndigheter

Även myndigheter som Skatteverket använder sig av Swish, vilket säger en del om hur accepterad betallösningen är idag. Behovet fanns där och hade existerat under en längre tid, vilket inte minst kan konstateras av det faktum att Swish lanserades på bred front i januari 2017 och under första året genomfördes hela 13,5 miljoner betalningar, något som krossades under 2018 med smått osannolika 52 miljoner.

Framtiden

Kryptovalutorna kanske blev en dagslända, men betalsätten är här för att stanna. Det dröjde innan det kontantlösa samhället blev verklighet, men nu kan vi nog konstatera att vi är där, åtminstone i Sverige. Men som i alla revolutioner så stannar inte utvecklingen på nästa nivå utan den tenderar att ta flera steg på en gång, vilket vi nu kan se när det gäller den explosionsartade utvecklingen vad gäller digitala betalningssätt.

 

Upp