Tekniska problem drabbar Swedbank, SEB och Nordea under helgen

Publicerad den

Skriven av

Lindström Erik

Lästid: 3 minuter

De senaste dagarna har flera stora svenska banker drabbats av omfattande tekniska problem. Swedbank, SEB och Nordea har alla upplevt ...

Tekniska Problem Drabbar Swedbank Seb Nordea Helgen
Tekniska problem drabbar Swedbank, SEB och Nordea under helgen - © Aktuellt Fokus

De senaste dagarna har flera stora svenska banker drabbats av omfattande tekniska problem. Swedbank, SEB och Nordea har alla upplevt störningar i sina digitala tjänster, vilket har orsakat frustration och oro bland kunderna. Experter misstänker att överbelastningsattacker ligger bakom problemen.

Återkommande störningar i banktjänsterna

Under den gångna veckan har bankkunderna stött på svårigheter att använda sina internetbanker och mobilappar. Problemen har varierat mellan bankerna :

  • Swedbank : Inloggningsproblem i appen och på hemsidan i onsdags
  • SEB : Tekniska problem med banktjänsterna förra helgen
  • Nordea : Hemsida och app låg nere under lördagen

Många kunder har uttryckt sin frustration över situationen. Magnus Bernfell, en Nordeakund, berättar : ”Det är ju så här folk handlar i dag. Man blir lite orolig om det blir något större, vad händer då ?” Hans familj har haft återkommande problem med att logga in på Nordeas tjänster den senaste tiden.

Bernfell påpekar även bristen på information från banken : ”Man förstår att det kan bli fel ibland, men det är väldigt viktigt med information så man vet vad man ska göra, hur länge det kommer att pågå, vilket typ av problem det är.” Nordea svarar att de informerar via nätet och appen när problem uppstår.

Misstankar om överbelastningsattacker

It-säkerhetsexperten Anne-Marie Eklund Löwinder menar att bankerna troligen utsatts för överbelastningsattacker. Dessa attacker innebär att bankernas system översköljs med trafik, vilket leder till att legitima förfrågningar nekas. Resultatet blir långsamma eller otillgängliga tjänster för kunderna.

Eklund Löwinder förklarar : ”Det är en ganska vanlig metod. I teorin kan det ske utan avsikt om någon gjort en felkonfiguration någonstans. Men som regel är det någon som ligger bakom överbelastningsangreppet.” Hon tillägger att motiven bakom attackerna kan variera :

  • Ideologiska skäl
  • Utpressning av organisationen
  • Distraktion från andra attacker

Trots att dessa attacker inte anses samhällshotande, kan de orsaka betydande problem om de pågår under längre perioder. Bankerna arbetar kontinuerligt med att förbättra sitt försvar mot dessa angrepp.

Konsekvenser för kunderna

De tekniska problemen har skapat frustration och oro bland bankkunder. Många har upplevt svårigheter med att :

  • Kontrollera sina saldon
  • Genomföra transaktioner
  • Använda betaltjänster vid köp

Detta har lett till en ökad medvetenhet om hur svenskar fortsätter minska kontantuttag enligt Riksbankens nya undersökning. Beroendet av digitala banktjänster blir allt tydligare när störningar som dessa inträffar.

För att illustrera problemets omfattning, här är en tabell över antalet rapporterade incidenter per bank under den senaste veckan :

Bank Antal rapporterade incidenter
Swedbank 12
SEB 8
Nordea 15

Bankernas åtgärder och framtidsutsikter

Bankerna tar problemen på stort allvar och arbetar intensivt med att förbättra sina säkerhetssystem. Nordea uppger att de ”arbetar fortlöpande med att stärka vårt försvar mot överbelastningsattacker”. Liknande uttalanden har gjorts av Swedbank och SEB.

Experter menar att bankerna måste investera mer i :

  1. Robustare infrastruktur
  2. Avancerade säkerhetslösningar
  3. Bättre kommunikationskanaler med kunderna

Det är också viktigt att notera att dessa tekniska problem kan påverka de nya kraven som införs för att göra det lättare att flytta bolån från september. Bankerna måste säkerställa att deras system är tillförlitliga för att hantera sådana förändringar i finanssektorn.

Framöver förväntas bankerna öka sin transparens kring tekniska problem och förbättra sina krisrutiner. Detta för att upprätthålla kundernas förtroende i en allt mer digitaliserad bankvärd. Samtidigt uppmanas kunder att vara uppmärksamma på eventuella störningar och ha alternativa betalningsmetoder tillgängliga.

Dela artikeln på sociala medier

Lindström Erik
Om skribenten:
Lindström Erik
Erik Lindström är en ekonomisk skribent med bred erfarenhet inom finans, marknadsanalys och affärsstrategi. Han har arbetat för flera ledande affärspublikationer och är känd för sin förmåga att förklara komplexa ekonomiska frågor på ett lättförståeligt sätt. Lindström har en magisterexamen i ekonomi från Stockholms universitet.

Lämna en kommentar