KULTUR

Borgerlig kändisbloggerska fälls för reklamfusk

KULTUR| Reklamombudsmannens opinionsnämnd slår ner på den kända bloggerskan Isabella Löwengrip, även känd som Blondinbella. Enligt nämnden ska minst ett av hennes blogginlägg innehålla otillåten reklam.

Beslutet grundar sig på att Löwengrip har talat positivt om ett varumärke som hon själv äger, och samtidigt länkat direkt till en extern sida där man kan handla produkten.

Kort och gott har hon försökt dölja faktum att det är reklam, genom att strunta i Internationella Handelskammarens regler – som dikterar att det måste göras tydligt att det är reklam det handlar om när man saluför en produkt på det sätt som bloggerskan gjorde.

Löwengrip hävdar i sin tur att hennes blogg är en plattform för alla hennes bolag. Men hennes motpart köper inte den förklaringen, då det tydligt framgår att hon gjort inlägget på sin privata blogg och inget annat.

Redaktionen
redaktionen@aktuelltfokus.se

Klicka för att kommentera

Svara

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Upp