KONSUMTION KUNGÖRELSE

Rädda synen med 20-20-20-metoden

Foto: Les Black

VETENSKAP Den moderna tekniken för med sig mycket gott, men också en del problem. Utöver att många är för stillasittande framför sina skärmar, riskerar de också att skada sin syn. Lösningen på det sistnämnda kan vara 20-20-20-metoden.

 Allt fler jobb är beroende av arbete framför skärmar. Därtill har vi allt tittande på datorn, plattan och mobilen på fritiden. Omfattande mätningar menar att majoriteten av dagens ungdomar spenderar över tre timmar om dagen framför sin mobil. Lägg därtill tiden framför dator och plattan, och det kan röra sig om en majoriteten av ens dag. Oavsett om det kommer till skolarbete och filande på uppsatser, eller för den vuxne ute i arbetslivet.

För det är oerhört mycket som idag ska göras framför skärmen. Utöver obligatoriskt arbete, har vi all underhållning och sociala medier. Tänk alla timmar som läggs framför Facebook, Instagram och Youtube? Sedan streamandet av Netflixserier, läsandet av nyheter, alla olika typer av spel. Från nya datorspel till slotspel och bettting på mobilen, hos populära aktörer som Bet365. Det har tidigare rapporterats att vi rör alldeles för lite på oss – att vi spenderar för mycket tid stillasittande framför våra skärmar. Men vad många kanske inte har tänkt på, är hur vår syn egentligen drabbas. Men det behöver inte bli för mycket av det goda. Nu finns det ett enkelt hjälpmedel att ta till.

Fyrkantiga ögon? Snarare inbillad närsynthet

Förr brukade det heta att man kan få “fyrkantiga ögon” av att sitta för nära framför teven i för många timmar. Ja, det är ju givetvis inte sant, åtminstone inte om man bokstavstolkar det, fast att för mycket skärmtid skadar synen råder det numera konsensus om.

Det finns nämligen något som kallas för inbillad närsynthet, och detta sker när ögonen helt enkelt vänjer sig vid att fokusera på ett nära avstånd. Precis som det låter är inte inbillad närsynthet permanent i teorin, men i dagens teknologiska värld är det ett permanent tillstånd för många.

För att undvika att drabbas av detta menar kanadensiska forskare att man kan använda sig av den så kallade 20-20-20-metoden, som har fått sitt namn från att man var 20:e minut ska titta 20 feet (6 meter) bort i 20 sekunder. På så vis kalibrerar man sin syn och undviker problemet med inbillad närsynthet.

Ja, så enkelt är det alltså att vårda sig själv och sin syn. Tar man bara till detta knep går det alldeles utmärkt att fortsätta arbeta framför datorn, spela spel, integrera och betta från mobilen. Men med det sagt ska man givetvis inte glömma bort att röra på sig heller. Den delen av ekvationen hjälper inte “20-20-20” mot.

 

Upp