NOTISER
Arbetarna strejkar – Resenärerna riktar ilska mot Ryanair


INRIKES/ | Den flygledarstrejk som bröt ut under söndagen har skapat stora problem i luftrummet. Men många resenärer riktar sin ilska mot Ryanair och inte mot de strejkande arbetarna.
Ryanair är ett flygbolag som länge varit i blåsväder för att företaget har drivit en hård antifackliga linje. Nu har anställda i företaget gått ut i strejk i två dagar. På sin hemsida uppmanar Ryanair resenärerna att skriva på en protestlista mot strejkrätten och arbetarrättigheter för anställda inom flygbranschen. Flygbolaget vägrar ta ansvar för anställningstryggheten och schyssta avtal. Men resenärerna riktar inte sin ilska mot arbetarna som strejkar utan mot flygbolaget. På Ryanairs Facebooksida haglar klagomålen in från resenärer runtom i Europa.
En kund skriver:
De är omöjligt att nå och när du gör det äntligen talar till någon på callcenter de är allmänt otrevlig, ohjälpsam och avbröt mig. Inga företrädare för flygbolaget syns till på utländska flygplatser när flygningar ställs in. Tusentals strandsatta utan en aning om vad jag ska göra eller hur vi ska komma hem. Absolut chockerande kundservice! Den franska strejken kanske går att att skylla detta på men som kund för Ryanair är det är ditt ansvar att ta itu med dina passagerare! Skamligt!
Redaktionen
redaktionen@aktuelltfokus.se