Kontakta oss

INRIKES

DN lät klimatbovarna annonsera när Greta Thunberg tog över som chefredaktör

Publicerat

den

INRIKES   Bensin- och biljättarna gjorde reklam på Dagens Nyheter när Greta Thunberg tog över som chefredaktör för en dag. Dagens Nyheter lägger locket på och vill inte kommentera saken.

Det var med buller och bång som DN:s Peter Wolodarski meddelade att klimataktivisten Greta Thunberg skulle ta över hans roll som chefredaktör för en dag. Söndagen den 6 december var det dags och förändringen blev närmast total. Inte helt oväntat blev det mest fokus på klimatfrågan. Men en sak förändrades inte – nämligen DN:s jakt på pengar åt företagsägarna.

Samma dag som världens mest kända klimataktivist tog över DN för en dag så passade den liberala dagstidningen på att göra reklam för några av världens värsta miljöbovar. Ett av företag som gjorde reklam på DN under söndagen var den tyska biljätten Audi vars tidigare chef Rupert Stadler ställdes inför rätta så sent som den 30 september i år. Åtalet gällde biljättens systematiska fusk med mätningar av dieselutsläpp.

Faksimil DN.se

Även BMW annonserade på DN under söndagen. Precis som Audi har BMW också bedrivit systematiskt fusk med mätningar av dieselutsläpp. 2018 upptäckte tyska transportstyrelsen att BMW installerat olaglig mjukvara som manipulerade utsläppssiffrorna i två bilmodeller.

Förutom de bägge biljättarna annonserade även det svenskdanska drivmedelsbolaget Ingo. Ingo ägs av de kanadensiska storföretagen Alimentation Couche-Tard, som också äger Circle K.

Så sent som 2018 uppmärksammades vitvarujätten Electrolux enorma utsläppsvolymer av Dagens Industri. Di lät göra en undersökning som visade att de tre svenska storföretagen H&M, Ericsson och Electrolux tillsammans hade högre utsläpp än hela Sveriges befolkning.

Att köttindustrin står för en betydande del av jordens metanutsläpp borde vara känt för de flesta.. Globalt är köttproduktionen nämligen ett av de främsta hoten mot den biologiska mångfalden på grund av expanderande foderodling och betesmark som konkurrerar ut den naturliga vegetationen. Men att låta hamburgerjätten Max göra reklam när DN skulle vara vigd åt klimatet var inga problem för DN:s ägare.

När Aktuellt Fokus ringer upp Dagens Nyheter vill tidningen inte uttala sig om annonseringen.

Kim Fredriksson
kim.fredriksson@aktuelltfokus.se