Liberalerna: Självklarhet att se skolelever som kunder

Publicerad den

Lästid: 2 minuter

INRIKES Liberalerna tycker att skolelever ska kallas för kunder. Det skriver L-toppen Karolina Wallström i Nerikes Allehanda. Enligt Vänsterpartiet måste ...

Liberalerna: Självklarhet att se skolelever som kunder | Aktuellt Fokus

INRIKES Liberalerna tycker att skolelever ska kallas för kunder. Det skriver L-toppen Karolina Wallström i Nerikes Allehanda.

Enligt Vänsterpartiet måste de ansvariga politikerna i Örebro sluta se elever som kunder och skolan som marknad. Ett krav som delas av majoriteten av svenskarna men som retade upp Liberalerna så pass att kommunalrådet Karolina Wallström författade ett debattsvar. I debattsvaret går hon till hårt angrepp mot V och skriver rakt ut att Liberalerna tycker att det är en självklarhet att betrakta svenska skolbarn som kunder.

”För oss Liberaler är det självklart att medborgarna, i detta fall eleverna är kunder. Det är de som ska vara nöjda med kommunens service till dem. Att se medborgare och elever som kunder är en garanti och en drivkraft att skapa skolor som örebroarna vill ha.”, skriver Karolina Wallström.

Valpropaganda från Liberalerna. Foto: Faksimil Liberalerna Örebro

Svenska folket vill ha bort marknadstänkandet

Majoriteten av svenskarna vill inte att skolan ska betrakta deras barn som kunder på en snabbmatsrestaurang. Vilket inte är en orimlig beskrivning då den nuvarande lagstiftningen hade tillåtit att McDonalds drev grundskolor.

Tidigare opinionsundersökningar visar att majoriteten av svenskarna är emot marknadsskolan och vill att vinster i välfärden ska förbjudas helt och hållet. Undersökningar från Novus visar att så många som 49 procent av svenskarna är för ett totalt vinstförbud, eller att vinsterna måste återinvesteras i verksamheten. 19 procent av svenskarna uppgav att det bör finnas ett vinsttak.

Magnus Karlsson
redaktionen@aktuelltfokus.se

Dela artikeln på sociala medier

Lindström Erik
Om skribenten:
Lindström Erik
Erik Lindström är en ekonomisk skribent med bred erfarenhet inom finans, marknadsanalys och affärsstrategi. Han har arbetat för flera ledande affärspublikationer och är känd för sin förmåga att förklara komplexa ekonomiska frågor på ett lättförståeligt sätt. Lindström har en magisterexamen i ekonomi från Stockholms universitet.

Lämna en kommentar