Ny forskning: Medierna gynnade högerpartierna förra valrörelsen

Publicerad den

Skriven av

Lindström Erik

Lästid: < 1 minut

FORSKNING Sämst behandling i media under valrörelsen 2018 fick Sverigedemokraterna. Snällast behandlade blev däremot Alliansen. Det visar ny forskning som ...

FORSKNING Sämst behandling i media under valrörelsen 2018 fick Sverigedemokraterna. Snällast behandlade blev däremot Alliansen. Det visar ny forskning som slår hål på myten om det vänstervridna medielandskapet.

Medieforskarna Bengt Johansson och Jesper Strömbäck har granskat hur partierna behandlades i nyhetsmedierna under valrörelsen 2018. Resultatet redovisas i den aktuella boken ”Kampen om mediebilden”. I det stora hela var journalisternas omdömen om  Sverigedemokraterna objektivt grundade. Ändå anser forskarna att SD blev sämst behandlade av medierna i fjolårets valrörelse. Anledningen är den omfattande kritik som framfördes i media – från andra partier.

I boken framgår det att Sverigedemokraternas opinionssiffror överdrevs kraftigt. Sista veckan innan valet nådde partiet 22,9 procent i snitt. Detta ska jämföras med det faktiska valresultatet: 17,5 procent. Det numera döda Allianssamarbetet som inkluderade högerpartierna L, KD, M och C fick snällast behandling under valrörelsen.

Sjöstedt och Björklund minst uppmärksamhet

Den partiledare som gavs mest uppmärksamhet var Socialdemokraternas Stefan Löfven. På andra respektive tredjeplats finner vi Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson och Moderaternas Ulf Kristersson. Minst bevakning gjorde man av Liberalernas Jan Björklund och Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt. Minst andel kritik fick även Vänsterpartiet. Det kan delvid förklaras med att partiet är dåliga på att nå ut i medierna på egen hand.

Källa: Institutet för mediestudier

Maria Johansson
maria.johansson@aktuelltfokus.se

Dela artikeln på sociala medier

Lindström Erik
Om skribenten:
Lindström Erik
Erik Lindström är en ekonomisk skribent med bred erfarenhet inom finans, marknadsanalys och affärsstrategi. Han har arbetat för flera ledande affärspublikationer och är känd för sin förmåga att förklara komplexa ekonomiska frågor på ett lättförståeligt sätt. Lindström har en magisterexamen i ekonomi från Stockholms universitet.

Lämna en kommentar