Kontakta oss

LIVSSTIL

Svenskarnas nya internetvanor

Publicerat

den

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

De flesta upplever nog att användandet av skärm och internet har ökat på sistone. En världsomspännande pandemi har fått många att uppleva världen digitalt på ett helt nytt sätt. På gott och ont såklart. Mycket bra saker kommer av ny teknik, men många tycker samtidigt att ett ökat användande av skärm känns dåligt.

Internetstiftelsen tar varje år fram statistik för ‘Svenskarna och internet. I 2020 års statistik kunde vi läsa en tredjedel använder internet i större utsträckning sedan pandemin bröt ut. Dessutom har en ny grupp börjat använda internet – de äldre.

Spel på casino och betting ökar

Samtidigt som vi vet att internetanvändandet ökar kommer nu Spelinspektionens siffror för andra kvartalet 2021. Då omsatte spelbranschen, med de aktörer som har svensk licens, 6,5 miljarder SEK. Det är svindlande siffror och en ökning med 10% jämfört med kvartal 2 år 2020.

En del av tiden på nätet går alltså till spel, även här ser man ökning på samtliga grupper i samhället även om män fortfarande står för den största delen. Främst är det casino och betting som det spelas på – kanske är du en av dem som bettar och jämför nya oddsbonusar på nätet då och då?

Sociala medier 2021

Något annat som ökar är sociala medier. De flesta använder ett antal olika kanaler för sina sociala nätverk. Facebook och Instagram känner de flesta igen och använder då och då. Det som dock tar allt större plats på nätet är att dela videos. Då är det YouTube och TikTok som gäller.

Olika åldersgrupper brukar föredra lite olika medier – TikTok och SnapChat uppskattas mest av yngre personer. De som är något äldre använder gärna Instagram, Twitter och Facebook.

Just Twitter ihop med LinkedIn är medier som av många ses som mer professionella nätverk med mer tyngd på nyheter, business och politik. Detta är givetvis sant – men inte hela sanningen. Många företag syns på samtliga sociala plattformar och anser detta vara en väldigt viktig del av verksamheten.

Underhållning och arbete digitalt

Utöver nöjen som nämnts ovan ökar även underhållning i form av streaming av filmer och serier, och även e-böcker. Men något som definitivt ska nämnas i ökningen av skärm är alla som jobbar hemifrån.

Kanske hade man suttit samma tid vid skärmen även på sitt arbete – det som är nytt är digitala möten. Många anser att det är här för att stanna. Det som känts som ett sämre alternativ ända fram till pandemin tvingade oss att tänka annorlunda är idag något som till och med föredras för många möten.

Digitalt utanförskap

I en värld där alla väntas finnas online och hänga med i tekniska utvecklingar som går i en rasande takt är det lätt att glömma de som inte finns online. 6% av svenskarna lever i digitalt utanförskap. Det beror på en mängd saker, exempelvis ålder, sjukdom eller att man bor på en plats som saknar bra uppkoppling.

Alla fysiska alternativ kommer behövas länge än och vi behöver visa stor hänsyn till grupper i samhället som lever utan skärm. Vem vet – i framtiden kanske fler vill leva så när nackdelarna tar över fördelarna.


  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Fortsätt läsa
Annons