Svenskt Näringsliv möter hatstorm efter smutskastningen mot svenska piloter

Publicerad den

Skriven av

Lindström Erik

Lästid: 2 minuter

INRIKES Lobbyorganisationen Svensk Näringsliv försökte genomföra en smutskastningskampanj mot strejkande SAS-piloter. Då valde mängder med människor att ta parti för ...

INRIKES Lobbyorganisationen Svensk Näringsliv försökte genomföra en smutskastningskampanj mot strejkande SAS-piloter. Då valde mängder med människor att ta parti för strejkarna samtidigt som lobbyisterna blev massakrerade på sociala medier.

I flera inlägg på Facebook försöker sidan ”SAS-piloterna ska flyga – inte strejka” smutskasta de strejkande SAS-piloterna med hjälp av dåliga memes och falsk information. På sidan hävdar de bland annat att piloterna tjänar 93 000 kronor i månaden, vilket är ett godtyckligt räkneexempel som arbetsköparorganisationen Transportföretagen tidigare påstått.

93 000 kronor är en teoretiskt topplön som ingen pilot kommer komma i närheten av att plocka ut. I verkligheten behöver man nämligen ha exakt rätt yrkeserfarenhet, varit anställd rätt antal år, ha exakt rätt traktamenten och turen att få exakt rätt långflygningar på schemat. Det går i teorin men i praktiken är det sällsynt omöjligt.

Sanningen om SAS-piloterna löner är en helt annan än vad Svenskt Näringsliv försöker sprida ut på nätet. I verkligheten har piloterna en ingångslön på 34 000 kronor, vilket är en av de allra lägsta pilotlönerna i hela Europa. Till skillnad från många andra yrken måste de allra flesta piloter betala pilotutbildningarna själva – som i sig kostar över en miljon kronor.

Efter Svenskt Näringsliv hade publicerat de lögnaktiga uppgifterna dröjde det inte länge förrän propagandasidans kommentarsfält togs över av arga svenskar – som slöt upp bakom piloterna!

Här nedan följer ett axplock av reaktionerna på Svenskt Näringslivs smutskastningskampanj.

Emil Tholander
emil.tholander@aktuelltfokus.se

Dela artikeln på sociala medier

Lindström Erik
Om skribenten:
Lindström Erik
Erik Lindström är en ekonomisk skribent med bred erfarenhet inom finans, marknadsanalys och affärsstrategi. Han har arbetat för flera ledande affärspublikationer och är känd för sin förmåga att förklara komplexa ekonomiska frågor på ett lättförståeligt sätt. Lindström har en magisterexamen i ekonomi från Stockholms universitet.

Lämna en kommentar