INRIKES | Cirka 900 piloter drogs vid midnatt in i en konflikt om kollektivavtal. Konflikten är mycket lik kabinpersonalens konflikt för trygga avtal i branschen mot samma bemanningsföretag.
Striden mellan Svensk Pilotförening (SPF) och bemanningsföretaget Global Employer Company (GEC) gäller kollektivavtal för piloterna hos de senare. GEC hyr ut personal till den brittiska lågprisflygjätten Flybe, som i sin tur anlitas av SAS. Men konflikten ser ut att knappt bli märkbar för resenärer på svenska flygplatser och verkningslös. Istället för att spänna musklerna ordentligt så lägger SPF-medlemmarna i GEC ned arbetet under torsdagar, söndagar och måndagar, enligt den nya konfliktåtgärden, som följer på resultatlös medling och en övertidsblockad som har pågått en vecka. I dag ställs sex SAS-avgångar in mellan Arlanda och Ronneby, Åbo och Vasa.
Bemanningsföretaget GEC har inget kollektivavtal för piloterna. Förutom att löner och andra villkor ska fastställas, är en stöttesten för SPF när, var och hur ofta piloterna ska äta. Som det är nu har GEC möjlighet att schemalägga dem upp till 13 timmars tjänstgöring med en enbart en kort matrast på 20 minuter under flygning. Vilket ökar risken för mänskliga fel pga av hunger, okoncentration och trötthet. Dessa piloterna blir en stor säkerhetsrisk och arbetsköparna riskerar flygpassagerarnas liv.
Som motåtgärd till sympatiåtgärderna har arbetsköparparten Svenska Flygbranschen varslat om lockout för SPF:s medlemmar från och med lördag.
Redaktionen
Lämna en kommentar