Betalda tjänstemän och SD-politiker bakom dold valpropaganda

Publicerad den

Skriven av

Lindström Erik

Lästid: 2 minuter

HÖGERN Facebooksidan ”Nutid TV” försöker framstå som en neutral och objektiv nyhetssida. Men i själva verket är det Sverigedemokraterna i Stockholm ...

HÖGERN Facebooksidan ”Nutid TV” försöker framstå som en neutral och objektiv nyhetssida. Men i själva verket är det Sverigedemokraterna i Stockholm som ligger bakom och använder sidan för att sprida sin propaganda. Det avslöjar den grävande twittraren Max V Karlsson.

Nutid TV är en Facebooksida som har försöker sprida dold propaganda för Sverigedemokraterna i Stockholm. Sidan är inte öppen med att det är Sverigedemokraterna som ligger bakom satsningen, istället försöker Nutid TV framställa sig som en neutral nyhetsförmedlare som producerar virala filmklipp.

Betalda tjänstemän och politiker

De som medverkar i klippen är antingen politiker eller betalda tjänstemän från Sverigedemokraterna. I ett av klippen intervjuas partiledaren Jimmie Åkesson och i texten till klippet beskrivs han som Sveriges nästa statsminister.

Nutid TV finns inte registrerade som varumärke eller företag hos skatteverket. Vilka personer som ligger bakom är för det mesta oklart. I ett fåtal av klippen har de däremot lämnat information om två namn. De två namnen som nämns är Johan Tireland och Peter Wallmark. Tireland är kommunpolitiker för Sverigedemokraterna i Uppsala. Peter Wallmark är Sverigedemokraternas toppnamn i Stockholm stad. En av personerna som framställs som rapporter i klippen är Linnea Vinge som är gift med partiets presschef Henrik Vinge.

Konspirationsteorier

Klippen som Nutid TV producerar är en blandning av konspirationsteorier och ekonomiska nyheter som berör invandring. Till exempel har sidan spridit konspirationsteorier om att den afghanska sittstrejken som sker under parollen ”Ung i Sverige” inte styrs av afghanerna själva, istället skulle sittstrejken styras och kontrolleras av dolda krafter.

Störst på Facebook

Enligt flera rapporter som har släppts det senaste året är Sverigedemokraterna det största partiet på sociala medier. På sociala medier använder partiet sig av flera olika budskap för att nå fram till olika målgrupper. Från de öppna officiella kanalerna sprids partiets politik. Från andra inofficiella kanaler sprids det som brukar definieras som näthat.

På de inofficiella kanalerna likt Nutid TV är budskapet råare och fulare. Syftet bakom inläggen är främst att locka ilska och rädsla hos läsarna. I flera av inläggen hetsas det mot politiska motståndare och invandrare på ett grovt sätt som partiet officiellt hade vara tvungna att ta avstånd ifrån.

Cred: Max Karlsson

Nicklas Andersson
nicklas.andersson@aktuelltfokus.se

Dela artikeln på sociala medier

Lindström Erik
Om skribenten:
Lindström Erik
Erik Lindström är en ekonomisk skribent med bred erfarenhet inom finans, marknadsanalys och affärsstrategi. Han har arbetat för flera ledande affärspublikationer och är känd för sin förmåga att förklara komplexa ekonomiska frågor på ett lättförståeligt sätt. Lindström har en magisterexamen i ekonomi från Stockholms universitet.

Lämna en kommentar