NOTISER

Bokrecension: Kollontajs många liv

Publicerat

den

pk1
KULTUR
| Det lovar gott när man ser ett turkost omslag på loppisens bokavdelning, och boken till råga på det är tryckt i Sovjet 1985 och handlar om Alexandra Kollontaj (vanligen transkriberas det Kollontaj på svenska) och den ryska revolutionen.

Skildringen börjar med barndomen, som hon upplevde i en rätt rik familj. Det är inte helt klart varför välbärgade människor blir kommunister, eftersom klassintresset inte är så uppenbart. I barndomen finns det några små detaljer som kan ha påverkat: modern som hela tiden påminde om att morfar var en enkel bonde. Eller ännu tydligare: en lekkamrat bland de tonåriga pojkarna som bonade golven dyker inte upp en dag. Han har frusit ihjäl för att han inte har råd med kläder. Den sortens sjuka händelser kan lägga grunden för en kritisk syn på klassamhället. En liknande händelse återkommer när hon är äldre och besöker en fabrikskasern där barnen leker. Ett av dom har dött. Sexåringen som är barnvakt säger Det händer att de dör mitt på ljusa dagen. Klockan sex kommer det en tant och tar bort honom”. Föräldrarna levde inte så längre de heller, utan orkade inte längre än till 30.

Skildringen av Kollontajs politiska aktivism är rätt rolig, att hon talade och kämpade för arbetarnas och kvinnornas sak (mot feministerna, eftersom det då avsågs borgerliga feminister) och var med och gjorde 8 mars till kampdag. Men mer oväntat är det när hon berättar om hur spännande det är att bli bjuden på ett illegalt partimöte eller hur hon våndas över att lämna sin son för att studera och kämpa till sig sin plats i den revolutionära rörelsen. Hela beskrivningen av den ryska revolutionen, med utdrag från dagböcker, är extremt intressant. Tillbedjandet av Lenin som dyker upp ibland känns lite pinsamt tyvärr.

Första världskrigets slakt är deprimerande att läsa om, men ännu mera hur de olika vänstergrupperna och socialdemokraterna faller in i sina länders nationalism. Att bolsjevikerna kör ett konsekvent Bring the war back home är helt säkert en viktig faktor bakom att det inte bara blev en borgerlig revolution i Ryssland.

Hursomhelst är det alltid roligt att läsa om möten där förkortningen v.u. står på dagordningen. Den står för ”väpnat uppror”.

Betyg: Fyra bonde- soldat och arbetarråd av fem möjliga.

Vill du läsa en biografi av någon annan kommunist så har Sverige.pk även skrivit om Angela Davis och Leopold Trepper.