INRIKES Nyheten om att SD-ledaren Jimmie Åkesson poserade med en öppen vit makt-anhängare har plockats upp av flera etablerade nyhetsmedier. Samtliga har hittills vägrat uppge att det var röd alternativmedia som var först med nyheten.
Aktuellt Fokus var första nyhetsmedian i landet som publicerade nyheten om att Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson poserat med en öppen vit makt-anhängare dagen innan EU-valet. Redan klockan 07.38 gick nyheten ut till Aktuellt Fokus läsare.
Flera timmar senare, klockan 13.24, publicerade nyhetsbloggen Nyheter24Nyheter24 en nyhet med rubriken, ”Här poserar Jimmie Åkesson tillsammans med man i vit makt-tröja”.
Klockan 15.47 publicerade även tidningen Metro en nyhet om Åkessons poserande. ”Här poserar Jimmie Åkesson med vit makt-anhängare – ”inget han var medveten om”, blev tidningens rubrik. I nyhetsartikeln poängterar Metro att White Pride World Wide är slogan för den amerikanska nazistsidan Stormfront. Vilket Aktuellt Fokus hade uppmärksammat nästan 8 timmar tidigare.
Några minter efter Metros publicering publicerade VetlandapostenVetlandaposten nyheten, ”Här poserar Jimmie Åkesson tillsammans med en man i nazisttröja”. Klockan var då 15.49.
Aktuellt Fokus har mailat och kontaktat samtliga tidningar men inte fått svar från en enda. Av allt att döma vill medierna inte ge röd alternativmedia ett erkännande.
Kim Fredriksson
kim.fredriksson@aktuelltfokus.se
Lämna en kommentar