SVERIGE | Hovet erkänner nu att de lägger skattepengar på PR-byråer. Trots att kungahuset anlitat de olika firmorna i flera år är de något de hittills har varit tysta om.
I en artikel i tidningen resumé bekräftar hovet att det svenska kungahuset sedan flera år anlitat PR-byrån Mindmakers. Samarbetet med Mindmakers ska ha startat 2013 efter den så kallade designbluffen. Designbluffen var när prins Carl Philip hade tagit åt sig äran på en designad eldskärm trots att designen var gjord av någon annan.
För att hantera skandalen anlitade hovet Mindmakers. Sedan dess har PR-byrån legat bakom flera jippon för att framställa kungahuset i bra dager. Carl Philip har bland annat medverkat i tv-programmet ”Hellenius Hörna” och deltagit i Idrottsgalan. Framträdanden som Mindmakers ska ha legat bakom.
Skattemiljoner till PR-konsulterna
Samarbetet med Mindmakers är det första anlitandet av PR-tjänster som hovet offentliggjort för allmänheten. Tidigare har hovet förnekat rykten om samarbete med PR-byrån JKL. JKL ska ha legat bakom Daniel Westlings mediaträning och marknadsföringen kring kronprinsessan och Daniel Westlings bröllop.
Användandet av skattepengar för att anlita PR-konsulter får kritik från flera håll. Republikanska föreningens ordförande Yasmine Larsson skriver på föreningens hemsida att det hela är skrattretande.
-Skattebetalarna finansierar kungahuset. Sedan används pengarna till att hålla uppe en snygg fasad gentemot samma skattebetalare. Men det är en bra påminnelse om att det allmänheten får se inte är det kungahus vi har, utan det kungahus som de själva vill visa upp, skriver Yasmine på föreningens hemsida
När hovet offentligjorde att kungen öppnade upp för att starta asylboenden i november förra året var det många som misstänkte att det hela endast rörde sig om PR.
PR-genier på hovet. pic.twitter.com/JrJV9Ahubw
— Emanuel Karlsten (@emanuelkarlsten) November 11, 2015
Emmanuel Karlsten hade nästan rätt.
Redaktionen
redaktionen@aktuelltfokus.se
Lämna en kommentar