INRIKES Trots Bonnierkoncernens särställning på den svenska mediamarknaden kan den jättelika koncernen slippa skatt på sina reklamintäkter. Åtminstone om den S-ledda regeringen får som dom vill.
Finansminister Magdalena Andersson kan tänka sig att slopa reklamskatten för dagstidningar och tidskrifter som utkommer minst fyra gånger per år, vilket förväntas ge staten ett skattetapp på tiotals miljoner. Dom som framförallt kommer att gynnas av regeringens politik är de stora branschägarna. Enligt en undersökning som gjordes av Dagens ETC ägs 70 procent av all svensk media av fyra mediajättar.
Enligt Magdalena Andersson handlar det hela om att regeringen vill gynna kampen mot så kallade ”fake news” på nätet. Genom att avskaffa reklamskatten för mediabolagen tror finansministern att hon gör demokratin en tjänst.
– Att ha en fri dagspress är en central del av en väl fungerande demokrati. Dagspressen är hårt pressad och det här är ett sätt att lätta lite på trycket. Särskilt i den här tiden, när vi lever med trollfabriker, ”fake news” och rykten som sprids på nätet så är den granskande journalistiken viktigare än någonsin, säger finansminister Magdalena Andersson till TT.
Maria Johansson
maria.johansson@aktuelltfokus.se
Lämna en kommentar