Kontakta oss

INRIKES

Svensk skola lika segregerad som på 1800-talet

Publicerat

den

INRIKES Det svenska friskolesystemet har tagit Sverige tillbaka till 1800-talet.

Petter Sandgren är historiker och universitetslektor i pedagogik på Stockholms Universitet. Under tio år har han forskat om medel- och överklassens väg genom skolorna till samhällets maktpositioner. Enligt honom har segregeringen ökat.

– Skolan ska vara en motkraft till ökad segregering, men nuvarande skolsystem spär på snarare än motverkar klyftorna, skriver Sandgren i ett pressmeddelande.

Enligt Sandberg har inget annat land i världen marknadiserat den offentliga skolan lika mycket som i Sverige. Trots att skolorna idag ska följa samma läroplan påminner dagens friskolesystem mer om hur det såg ut på 1800-talet. En av anledningarna är att en av de viktigaste kriterierna i skolvalet är att skolan består av en homogen elevgrupp.

– Kommunala skolor duger mer än väl för eliten, om bostadsområdet är tillräckligt socialt homogent, som till exempel i Bromma där många väljer kommunala Ålstensskolan. Där är det färdigsorterat, så att säga, medan strategin i ett mer socialt heterogent område kan vara att välja en friskola med lång kötid för att komma åt en homogen elevgrupp, skriver Sandberg.

En annan viktig faktor som påverkar är den svenska bostadssegregationen.

– När andra länder strävar efter att ta bort skolavgifter och selektiva akademiska prov, så har vi i Sverige inga skolavgifter och inget skolintag baserat på betyg förrän i gymnasiet. Ändå finns det stora sociala skillnader i svenska storstadsskolor, på grund av uppenbar bostadssegregation och systemet med det fria skolvalet, skriver Sandberg.

Nicklas Andersson
nicklas.andersson@aktuelltfokus.se