NOTISER

Tidigare anställde på Solresors flygbolag Primera Air larmar om arbetsvillkoren: ”Det går ut över passagerarnas säkerhet”

primeraair
OTRYGGA SVERIGE | Aktuellt Fokus har tidigare rapporterat om researrangören Solresor och deras flygbolag Primera Air. Nu presenterar vi en exklussiv intervju med en före detta anställd på Primera Air. Han berättar bland annat om hur arbetsköparen under flera år motarbetat de anställdas möjligheter att teckna kollektivavtal och få bättre villkor.

Aktuellt Fokus har pratat med Zakarias Zouhir som tidigare arbetade på Primera Air. Zakarias har arbetat på flera flygföretag före anställningen på Primera. Han lämnade flygbolaget JetX för Primera Air och Solresor som ägs av samma ägare. Fyra år hann Zakarias med på Primera Air. Därefter blev han enligt sig själv för obekväm för arbetsköparen.

För Aktuellt Fokus målar den tidigare anställde, Zakarias Zouhir upp en bild av ett företag som inte skäms för lönedumpning, hot mot de anställda och social dumpning.

– Att arbeta för Primera Air var mycket säreget till skillnad från andra skandinaviska bolag jag arbetat för. Här var man utlämnad utan socialt skyddsnät och kollektivavtal, säger Zakarias Zouhir.

– Efter ett tag blev det uppenbart att jag flög för en oseriös och självcentrerad ledning som inte brydde sig om personalen och som såg oss som utbytbara delar i flygplanet.

Tre år av kamp gav resultat
Zakarias och hans arbetskamrater började kämpa att få företaget att teckna kollektivavtal men det var svårt då intresset var svalt från ledningen. Zakarias förordade kollektivavtal och började organisera sina kollegor med krav att det skulle finnas kollektivavtal. Därefter kontaktade fackförbundet Unionen. Därefter följde tre års kamp, men till slut fick Zakarias och hans kollegor äntligen ledningen att teckna ett kollektivavtal.

Zouhir satt med under förhandlingarna, något som inte ska ha gillats av företagsledningen. Kampen för bättre arbetsvillkor skulle ge konsekvenser för honom.

– Jag var mycket tidigt ute med att Primera Air skulle teckna kollektivavtal och att vi skulle ha samma självklara rättigheter som alla andra arbetstagare i Sverige. När jag ifrågasatte dem fick jag till svar “om du inte gillar ditt jobb, kan du gå för det finns hundratals letter som står på kö”, berättar Zakarias Zouhir för Aktuellt Fokus reporter.

Zakarias beskriver hur arbetet kunde se ut. Det är en dyster bild som målas upp. Något som chartersugna svenskar knappast ägnar en tanke åt när de är på väg mot solsemestern. Den bild den tidigare anställde målar upp gör gällande att företaget tvingade kabinpersonalen att flyga nära maxgränsen. De kunde flyga från Stockholm till Malmö och vidare till Dubai. Sedan vända och flyga samma rutt tillbaka. Från det att Zakarias lämnade bostaden tills han återvände hem hade han spenderat 23 timmar i tjänst.

VD:n kallade svenska resenärerna för bortskämda
Kampen för kollektivavtal mottogs inte med öppna armar av ledningen och man hade även en antifacklig linje. Dåvarande VD:n för Primera Air ansåg att såväl svenska arbetare som svenska passagerare var att betrakta som bortskämda.

– Han tyckte att Sverige har allt för bra garantiregler och syftade på de passagerare som reklamerade delar resa när Primera Air gjorde bort sig för resenärerna. Företaget var snålt. De betalade inte bränsleräkningarna vilket gjorde att de inte fick tanka och blev försenade. När anställda krävde ordning och reda och kollektivavtal mottogs det inte positivt från ledningen.

– Att vi som anställda vill ha ett kollektivavtal mottogs inte med att leende om jag säger som så, istället kom företaget med olika säljargument om fördelar med att inte ha detta, och att vi skulle få provision istället genom att sälja mer ombord.

– Ägarna valde att köra med socialdumpning, man vill kunna behandla sina anställda hur man vill och man vill kunna säga upp de anställda efter att planet har landat. Vilket flera också har blivit på mycket lösa grunder. Det skulle inte finnas någon trygghet för de anställda på Primera Air.

Uppmanar resenärerna att tänka till när de beställer
På Primera Air arbetar du över 15 timmar i trånga ytor långt från marken. Researrangören Solresor använder Primera Air som sitt flygbolag som utnyttjar sina anställda till bristningsgränsen vilket går ut över passagerarnas säkerhet. Att inte välja Solresor är en aktiv handling man gör för att inte stödja denna typ av företag.

– Jag uppmanar resenärerna att tänka till 1-2 gånger innan man beställer sin resa. säger Zakarias.

Redaktionen
redaktionen@aktuelltfokus.se

1 kommentar

1 kommentar

  1. Pingback: Ny vd för skandalomsusade Solresor | Aktuellt Fokus

Svara

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Upp