Kontakta oss

ARBETSLIV

Ylva Johansson öppnar för inskränkning av strejkrätten

Publicerat

den

INRIKES Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson säger sig vara beredd att införa inskränkning i strejkrätten för arbetare. I en intervju med SVT säger Ylva Johansson att den svenska modellen inte längre fungerar.
Enligt Johansson är hon nu beredd att verka för en inskränkning i strejkrätten.

– Den svenska modellen fungerar inte som det var tänkt i det här fallet och det är därför jag är beredd att gå så långt som med lagstiftning i ett ärende som för oss socialdemokrater naturligtvis är väldigt känsligt, säger arbetsmarknadsminister Ylva Johansson till SVT.

Konflikten i Göteborgs inleddes när hamnen privatiserades och den superrika familjen Maersk tog över driften via APM Terminals. Rätt snart började problemen hopa sig för arbetarna i hamnen. Arbetsmiljön blev sämre, arbetare nekades semester och det fackliga arbetet började motarbetas.

Tjänstemännen drabbades först och fick finna sig i försämrade arbetsvillkor och förmåner. Därefter attackerades hamnarbetarna. Hamnarbetarförbundet fick inte ens vara med i diskussioner och beslut om produktionen i terminalen. Arbetsmiljöregler sattes åt sidan. APMT bröt mot semesterlagstiftningen och föräldraledighet. Hamnarbetarförbundets skyddsombud motarbetades och säkerhetsreglerna började kringgås. APMT försökte även bestämma vem, vilka och hur många fackliga företrädare som skulle få delta i förhandlingar. APMT hindrade Hamnarbetarförbundets företrädare från att informera medlemmarna om aktuella frågor och förhandlingar.

I mars 2016 tog medlemmarna i Hamnarbetarförbundet, som organiserar 85% av hamnarbetarna på APM-terminalen, beslut om att vidta stridsåtgärder mot bolaget. Enligt förbundet var målet att säkra arbetarnas mest grundläggande rättigheter och återupprätta en normal svensk förhandlingsordning med dialog och fackligt deltagande på arbetsplatsen.

I mars och april genomfördes sedan fyra dygnslånga strejker från Hamnarbetarförbundets sida. Några månader senare löpte APMT:s avtal med Transport ut, varpå Hamnarbetarförbundet erbjöd arbetsköparen att teckna kollektivavtal men fick ett nej till svar.

I januari förra året genomförde Hamnarbetarförbundet ytterligare en strejk, den här gången under åtta timmar. I april antog arbetsköparsidan, Sveriges hamnar, en ny policy som innebär att Hamnarbetarförbundet inte ska ha rätt till platser i företagsstyrelsen eller till betald facklig tid så länge de inte har kollektivavtal. Mellan den 19 maj och 30 juni drev APMT igenom en lockout och stängde ner terminalen alla vardagar mellan 16.00 och 07.00.

Drygt en månad senare påbörjade arbetsköparen utrensningar av personalstyrkan och över 160 hamnarbetare varslades om uppsägning samtidigt som flera arbetare erbjöds fortsätta sina arbeten via bemanningsföretag. Drygt 85 procent av arbetarna i Göteborgs hamn är medlemmar i Hamnarbetarförbundet.

Maria Johansson
maria.johansson@aktuelltfokus.se