KRÖNIKA

“I Sverige våldtar vi med respekt”

hand-351277_960_720

KULTURKRÖNIKA | “De har kallat mig hora sedan jag gick i lågstadiet.” skriver Linn Larsdotter om den patriarkala samtiden i Sverige. En samtid där svenskarna rasar mot våldtäkter i Indien men ursäktar våldtäkter i Sverige. Linn Larsdotter är socionom och skribent.

 

 

Det var längesen jag var ute på krogen. Anledningarna är många. Jag har ingen lust att vänta i 20 minuter på att betala överpris för en blaskig öl, eller att skrika mig hes för att personen mitt emot mig ska höra vad jag säger.

Jag är inte 20 år längre. Min bakfylla varar i tre dagar. Det är helt enkelt inte värt det. Men den främsta anledningen är att kroglivet får mig att tappa känslan av att vara min egen person. En individ som endast jag har rätt till.

Utelivet har helt andra normer än vad den övriga vardagen har. Jag förväntar mig att ingen man ska ta mig på brösten när jag står i kön på ICA, men om det sker i krogkön en fredag så är min kropp en öppen invit bara genom att finnas. Där får jag räkna med att bli tagen på kroppen av den enkla anledningen att någon annan hade lust att röra mig. Huruvida jag hade lust att bli berörd är ovidkommande.

Tidigare har jag sagt ifrån till männen genom att hänvisa till min pojkvän. Hans existens är en osynlig mur och många gånger har den repliken fått män att backa ifrån mig. Det finns en outtalad bro code som inte kan brytas, trots att männen inte känner varandra. Även när jag var singel använde jag pojkvänsursäkten när jag ville undkomma sexuella trakasserier på krogen, just för att det verkade vara det enda som fungerade.

Det har blivit avsevärt mycket svårare sen jag slutade med ursäkten och istället krävt respekt för min egen skull och inte på grund av någon imaginär pojkvän. Det är inte hans revir som ska respekteras, det är min vilja att inte bli rörd. Och här börja det bli riktigt svårt för männen som agerar som om att jag befann mig på en manuell mammografiundersökning. Det är mer upprörande och kränkande för dem att höra mitt nej än för mig att godta deras trakasserier som en komplimang.

Ursäkterna haglar. Jag vill ha deras händer över mig, annars hade jag inte klätt mig så utmanande, gått fram till disken och beställt öl eller befunnit mig på krogen över huvud taget. Varför dansade jag och rörde mig kropp till musiken om det inte var för att någon man skulle se och vilja ha mig? Deras kränkta ansikten förvrids. Jag går från att vara snygg till hora inom loppet av en minut. Vem tror jag att jag är? Jag är så jävla ful att ingen vill ha mig, de har knappast raggat på mig. In my dreams, kanske. Jag har inbillat mig allt. Så desperat bekräftelsetörstande. Pinsamt. Med ett skratt lämnar de mig. De lämnar mig med förödmjukelsen och med mina känslor i en pöl på golvet. För dem är det en lek. De gick vidare och tänker aldrig på mig igen. Det som händer med mig stannar kvar.

Jag vill förklara vad som sker i mig när en man tar sig rätten att röra min kropp utan mitt godkännande.

När jag var liten blev jag jagad av pojkar som tog på mina ännu obefintliga bröst och höll för toalettdörren om jag inte lät dem känna på de små prickarna innanför tröjan. När jag gick till läraren sa hen att pojkarna säkert var kära i mig men inte visste hur de skulle visa det. Läraren sa åt mig att vara snäll mot dem. Visa dem uppskattning eftersom att deras kränkning egentligen bara var deras klumpiga sätt att ge mig en komplimang. När de några år senare kallade mig hora och drog i mitt hår så hårt att långa blonda hårstrån slets ur sina hårsäckar, bad läraren mig att säga ifrån så att de förstår att jag inte vill vara med i leken. Att de säkert inte förstått att mina rop efter hjälp berodde på att jag inte ville vara med. Det var aldrig en lek för mig. Det var ett regelrätt övergrepp godkänt av vuxna personer i min omgivning.

Ett nej kan betyda så många olika saker, det har jag fått lära mig. Det har fått mig att ifrågasätta min egen delaktighet i övergreppen. Att det egentligen är jag som är den skyldige, som uppmuntrat dem att ta på mina obefintliga bröst. Jag har mött samma typ av resonemang i hela mitt liv. När kvinnor blir överfallna på vägen hem läggs fokus på hur hon var klädd, hur mycket hon druckit, hur oansvarigt det var för henne att tro att hon kunde gå hem själv utan att bli överfallen. När unga kvinnor blir gruppvåldtagna på fester undrar folk anklagande om hon inte flirtat med någon av dem tidigare under kvällen, eller varför hon drack sig medvetslös om hon inte ville bli våldtagen. Människor undrar om det är möjligt att våldta en person som inte säger nej eller försöker att slita sig loss. Människor undrar om det verkligen är våldtäkt när flickan av rädsla inte vågar röra sig och istället ligger platt som en död fisk.

Människor undrar om det går att våldta en hora. De har kallat mig hora sedan jag gick i lågstadiet. De gav mig en stämpel långt innan jag ens förstod ordets innebörd.

När en ung kvinna blev våldtagen på en fest i Tensta vände många henne ryggen och gav henne skulden.

Jag matas med rubriker om hur kvinnors liv förstörs av män som tror att kvinnokroppen är allmän egendom, en förbrukningsvara. De flesta av oss minns gruppvåldtäkten i Delhi i Indien 2012, där en kvinna blev gruppvåldtagen på en buss och som senare avled av sina skador. Hela Sverige var i uppror. Vi fördömde Indiens patriarkala samhälle och kvinnosyn utan att reflektera över att våldtäkter även sker här.

Människor försvarar sig, våra våldtäkter är inte lika hemska. Ingen dör av de svenska våldtäkterna. I Sverige våldtar vi med respekt.

För några år sen drabbades Sverige av den då hittills värsta serievåldtäktsmannen i svensk historia. Kvinnor runt om i staden där våldtäkterna skedde stannade hemma och vågade inte röra sig ensamma på gatorna längre. Deras rörelseutrymme begränsades för att en man ansåg sig ha rätt att ta deras kroppar och slå dem med ett ursinnigt våld. Jag minns min egen rädsla. Jag minns hur det anordnades nattvandringar tiden innan han greps. Jag minns även hur kvinnor i staden drabbades av en copy cat tiden efter gripandet av Niklas Eliasson.

Jag brukade älska att lyssna på musik på vägen hem från bussen. Jag brukade fördjupa mig i podcasts och skratta åt de larviga skämten som förmedlades via mina stora hörlurar. Musiken byttes ut mot telefonsamtal. Jag har med blåa och frusna fingrar hållit telefonen mot örat för att ha någon att prata med på vägen hem om mörkret har fallit. När jag satt nyckeln i låset avslutar jag samtalen, men rädslan ligger kvar som en hinna över mina rörelser även i trapphuset. Jag är fortfarande rädd för skuggorna som skapas i trappuppgången. Jag förväxlar dem med någon som står och väntar. Och jag vet, att om det står någon där, så kommer det vara mitt fel. Jag kommer att dömas och bedömas av människorna omkring mig. Deras skuldbeläggning kommer att eka inom mig och jag kommer aldrig kunna tvätta bort skammen av att ha blivit rörd trots att jag inte ville.

När någon tar på mig på krogen rasar allting över mig. Tankarna far genom mig. Dansade jag för sexigt, trots att dansen endast var till för mig? Var jag för trevlig och fick dem att tro att jag gav dem öppna inviter? Var mina jeans för tighta, och mitt linne för urringat? Hur mycket har jag druckit, skulle jag kunna försvara mig om han sliter i min kropp för att få av mig mina byxor? Kommer skulden att vara min?

Min blick börjar leta efter flyktvägar. Kommer de att vänta på mig när klockan slagit två och blockera min väg hem till min lägenhets trygga väggar? Kommer någon att tro mig om jag säger att jag inte vill vara med någon i natt? Kommer någon att ta mitt nej för ett nej? Kommer någon att göra mitt nej till ett ja? Männen ser på mig med en granskande blick. Som om att deras ögon kunde penetrera hela min kropp. Skrattandes lämnar de mig. Jag känner mig smutsig och förödmjukad. Deras hånskratt gör det hela så mycket värre. För dem är det fortfarande en lek, för mig har det alltid varit blodigt allvar.

Det var längesen jag gick ut på krogen nu. Nattlivets puls har sedan länge stannat.
Musiken i mina hörlurar har tystnat, men jag kan fortfarande känna paniken de gånger mobilen har dåligt batteri och det är 15 minuters promenad innan jag når min port. Jag undrar hur rubrikerna kan bli om jag inte tar mig hela vägen hem.

Linn Larsdotter

60 kommentarer

60 Comments

  1. Ewa Brodin

    2016-02-16 den 11:12

    Vad bra skrivet, man känner igen allting. Ewa

  2. Alexandra

    2015-11-06 den 14:42

    Tack för att du skriver. För att du gör våra tankar till ord.

  3. Taco

    2015-10-24 den 09:50

    Tyvärr, tack vare det svenska patriarkala synsättet på kvinnor kommer våld mot kvinnor accepteras och ursäktas av de flesta maktbesittande samhällsorgan! Människor som ser det svenska samhället som fullständigt jämställd är hycklare minst sagt.

  4. Dan

    2015-10-08 den 17:04

    En fantastisk skribent!

  5. sabina fondelius

    2015-10-07 den 13:27

    Så bra att du uppmärksammar detta. Känner igen mig i allt det du skriver. Tyvärr. Jämnställdhet i ett mansdominerat samhälle. Det är bara att granska brottstatistiken över våldtäkter o kvinnofridsbrott. Lång väg kvar att gå innan män o kvinnor kan dägas vara jämndtällda o behandlas som så..

  6. Mattias

    2015-10-06 den 16:06

    Som man tycker jag också att det är väldigt obehagligt när kvinnor stirrar på mig och ger mig komplimanger som om jag vore ett sexobjekt. Det händer mig varje gång jag är ute på krogen att kvinnor tar på mig utan att jag vill det. Men som man ska man ju vara tacksam över det. Vidrigt.

  7. Kalle

    2015-09-18 den 11:20

    Gäsp, det var nog det snömosigaste jag försökt (orkade bara till hälften..) läsa på länge. Var inte orolig, när du är 55 bast är det nog ingen som vill ta i dej längre frivilligt och du åker ner till Gambia för att köpa dej en toyboy att förlusta dej med.
    Det har ofta hänt att berusade äldre kvinnor tafsat på mej(jävligt obehagligt) men det är ju inte så viktigt för jag är ju bara en MAN!!

    • Frida

      2015-09-21 den 16:29

      Lugna dig, drar du inte lite förhastade slutsatser nu?

      Ingen har väl påstått att det på något sätt skulle vara mer ok att tafsa på dig
      för att du är MAN. Chilla

    • mome

      2015-10-04 den 11:42

      Hej Kalle,
      hur gammaldags är du eller har du blivit det. En kvinna har väl på samma sätt rätt att genomföra sina fantasier som alla äkliga män som åker nånstans (i Sverige, Östeuropa eller Thailand t ex) och köpa sig tjänster som de aldrig skulle nämna i en jobbansökan. Hur skrämmande din syn än är; jag får gåshud av att så många män idag fortfarande har en inställning som du. Lever du i medeltiden eller fortiden?

      • Mattias

        2015-10-06 den 16:08

        Alla äckliga män? Visst, många är sliskiga som fan men inte döm inte alla. Jag har träffat många prostituerade i Thailand som har en oerhörd stolthet över sitt yrke. Alla kulturer är olika.

  8. Alf

    2015-09-04 den 08:15

    Jag har hängt med ett tag nu. Jag har sett hur utvecklingen gått åt fel håll under många år. Vi är ett av de länder med mest våldtäkter per capita. Detta skulle väckt folk, men nej.
    Har en dotter som går på högstadiet och utifrån vad som sker på
    skolan, lär det inte bli bättre i framtiden.
    Makten måste börja reagera. Samhällets attityd är det som styr.
    Bra att du tar upp detta viktiga problem Linn. Hoppas att du inte
    får mycket skit nu för detta.

  9. Erik

    2015-07-07 den 14:05

    Bra skrivit, gav mig en god reflektion över hur jag själv är och beter mig på krogen. Inte för att jag någonsin har betett mig sådär illa som du blivit behandlad, men jag kan erkänna att attityden har varit närvarande och det var bra att få läsa dina tankar som nog väldigt många andra kvinnor delar som kan gör mig till en bättre människa. Hade!

  10. trixypaws

    2015-06-23 den 13:50

    Kanske dags att ta lite ansvar, aftonbladets \”paradisehotell blogg\”, ex-on the beach.. Asså vi matar ungdommar med så jävla mkt skit, sen undrar vi vart dem fått sin moralkaka ifrån, totalt ansvarslöst. Våra folkvalda håller på med dagis fasoner. Respecten för med människan finns knappt kvar, djungelns lag. Och svin som våldtar.. finner inte ord. Men svinen finns där och kommer alltid att finnas.

    • Freja

      2015-09-12 den 09:07

      Men svinen finns där och kommer alltid att finnas. Njae. Tror knappast det är Aftonbladet och Paradise Hotell. Det är i våra skolor och det är hos oss själva som vi måste göra en ändring. Och i uppfostran hos våra pojkar främst men också hos alla våra barn.

  11. Dennis Nilsson

    2015-06-19 den 21:52

    Alla män är inte likadana, lika mycket som alla kvinnor är det.

    Det finns män som inte uppför som berusade svin. Och klarar av att följa med en kvinna till porten/hemmet utan att vilja tränga sig på.

    • Felix

      2015-08-09 den 18:43

      Till alla som ifrågasätter artikeln, feminismen eller menar på att de är män, men de våldtar ju inte – så varför dras alla över en kamm.
      Nej, alla män våldtar inte, det finns många män som är feminister, det finns många män som respekterar kvinnor, det finns män som förtrycker kvinnor men ändå inte våldtar. Det som stryks under är hur otäckt vanligt det är att kvinnor på något sätt sexuellt trakasseras, sedan själva får bära skammen eller lär sig undvika att bli offer, och ger sympatierna åt förövaren som fått sitt offer serverat som en vegetarian som blir serverad kött och inte skulle kunna lämna måltiden ifred.
      Det har aldrig här påståtts att alla män är likadana likväl som att det aldrig påståtts att alla kvinnor blir våldtagna.
      Det är inte det som är poängen av att yttra det sexuella förtrycket i ett patriarkalt samhälle, det är inte att anklaga alla män för våldtäkt och sympatisera med alla kvinnor som våldtäktsoffer, det är snarare en ifrågasättningar liksom upplysningar om det patriarkala samhälle vi i princip globalt alla lever i och stryka under faktumet att det existerar i form av bl.a olika former av förtryck samt tragiskt nog en allmän acceptans för detta.

  12. Emma

    2015-06-16 den 11:49

    Bra text! När jag anmälde min pappa för sexuella övergrepp frågade polisen mig vad jag hade på mig.

  13. Magne

    2015-06-07 den 01:35

    Mycket bra skrivet. Och jeg ser att någon jämför våldtäkt med misshandel. Jeg håller med om at man kan bli svårt skadad av misshandel, både psykiskt og fysiskt, precis som vid våldtäkt, men den stora skillnaden är när man står i en domstol och gärningsmannen skall få sin dom. I hur många misshandelsfall läggs det vikt på vilka kläder offret hade på sig? Hur många misshandelsfall läggs ner för att offret hade druckit några öl för mycket? Och hur stor vikt läggs det på offrets historia? Själv anser jag en våldtäkt vara en våldtäkt oavsett vilka kläder offet hade på sig, oavsett hur mycket alkohol som är inne i bilden och oavsett hur mycket sex offret har haft tidigare i livet. Det har absolut inget med den situationen att göra. Svenska och norska domstolar visar genom sina domar hur mycket de menar att kvinnokroppen är värd och där är det ingen skillnad på oss och dom länder vi älskar att fördöma. När kvinnor låter bli att anmäla en våldtäkt för att de inte blir trodda varken hos polisen eller i domstolen då är det nåt som är jäkligt fel.

  14. joe falk

    2015-06-05 den 19:43

    tack för din historia.

    jag känner igen beskrivningen av att killar inte vet hur de ska kommunicera med tjejer i unga år. Visa att de är intresserade av det andra könet. Detta betyder inte att de är respektlösa, oftast mer ungdomligt oförstånd. Responsen du fick från vuxenvärlden är oacceptabel.

    Den senare delen av din historia har du helt rätt i.

    Men säg mig hur ska en lite försynt kille, som blir förtjust i en tjej agera, för att inte försvinna ibland de all där ytliga typerna? De där framfusiga, som bara tar för sig och bara är ute efter en sak? Killarna som kastar de där blickarna du beskriver så målande, det är bara de som överhuvudtaget märks den fina killen som är en riktig gentleman och verkligen uppskattar dig, syns inte.

    Alla är lika alla är olika.

    • Freja

      2015-09-12 den 09:06

      Asså allvarligt talat? Efter det här texten vill du komma in här och be om en lektion i flörtning?

  15. Emma

    2015-05-27 den 20:29

    Det känns bra att se någon skriva om detta! Tack så himla mycket för detta!! Jag har blivit utsatt för sexuella övergrepp och även ett antal våldtäckter, men aldrig vågat anmäla då jag vet att det aldrig skulle gå igenom av samma anledningar som du skriver om. Detta var dessutom min pojkvän som jag var med i nästan 2 år och med ett sådant förhållande skulle polisen inte äns ta det på allvar.
    Jag har oxå blivit utsatt för sexuella övergrepp som tex att killar tagit mig på rumpan när jag går förbi nån på stan. Det är förnedrande och jag känner själv att jag knappt äns vågar lägga mig på stranden i en bikini längre. Detta är så sjukt att vi måste leva i denna oro och skräck! Jag fyller 18 år nu om en vecka men vågar inte gå ut på krogen för att jag är rädd att jag som endast är en liten tjej kommer bli våldtagen eller trakasserad, jag är rädd för exakt de du skriver om och kommer istället spendera min 18års dag hemma..
    Men jag vill bara tacka ennu en gång för det du skrivit! Det känns så underbart att nån faktiskt vågar ta steget att försöka öppna ögonen på folket! Så tack och all respekt till dig som tagit dig igenom allt!

    • Linn Larsdotter

      2015-06-16 den 16:32

      Tack för din kommentar Emma! Den betyder mycket för mig. Jag blir så ledsen när jag hör vad du blivit utsatt för, och jag hoppas att du får stöd att ta dig igenom allt och bearbeta det du varit utsatt över. Det är aldrig offrets fel och det som hänt dig ska aldrig få hända! Jag önskar att du kunde känna dig fri, fri från skuld och skam, men även fri att gå på krogen och ha kul utan att behöva oroa dig för eventuella sexuella trakasserier. Jag tror och hoppas att vi rör oss mot en bättre tid där vi kan gå på gatorna och njuta av stadens uteliv utan att riskera övergrepp. Ingen har rätt till din kropp utom du själv!
      Hoppas att din 18:års dag var fin!

  16. Grim

    2015-05-25 den 20:36

    Vad är det för krogar som nämns och vad är det för dåliga ursäkter till män som besöker dessa? En bra ägare vill inte likställas med drägg som tafsar på allt de ser. Antingen har de hänt något på de år jag inte varit ute eller så fabriceras det friskt egna sanningar.

    • Rebecka

      2015-06-02 den 17:43

      Så bara för att du inte har sett det så har det inte hänt? Ända sedan jag började gå ut på krogar och klubbar(ca 9 år sedan första gången) så har det inte varit ett enda tillfälle som jag inte har blivit sexuellt trakasserad på något sätt. Oavsett stad, oavsett ställe. Det sker överallt, hela tiden. Det har varit allt från tafsande på min kropp, dragande i mitt hår, tungor som mot min vilja körts ner i min mun när jag gått över dansgolvet.
      Men fine, säg du till alla tjejer som stämmer in i detta att våra historier är fabricerade.

      • Freja

        2015-09-12 den 09:04

        Precis. Det händer hela tiden. Anledningen till att män inte ser detta är för att dom inte blir utsatta.

  17. Mattias

    2015-05-11 den 23:30

    Bra välskriven text, började speciellt reflektera över det du skriver: Hur vanligt och typiskt svensk en del beter sig innan mörkret faller och kön på Ica byts ut mot bardisken på krogen.

  18. Stark tjej!

    2015-04-25 den 11:24

    Vakterna hjälper mig alltid att skicka ut de som tafsar! Jag skäller helt enkelt ut dem! Högt och pinsamt (för dem) Kallar sedan på vakterna som alltid har hjälpt mig att bli av med dem. Sedan är de inte välkomna där längre! Stå på er tjejer!!!

  19. Annica Pettersson

    2015-04-25 den 08:32

    Tack Linn för en krönika där vi är många som känner igen oss, men även män blir utsatta.
    Vi behöver lära våra barn i skolan att det inte är okej att man tar på varandra hur som helst, helt enkelt att värna om deras integritet som människor tidigt, jag trodde själv i min enfald att alla barn förstod det, men så är det inte tyvärr. Att byta om i ett omklädningsrum i skolan/idrottsförening kan vara fruktansvärt för en del barn, både för pojkar och flickor.
    Någonstans måste vi värna om barnens rätt till sina kroppar. Det är aldrig okej att ha mobil i omklädningsrummen heller. Det vi vuxna inte vill bli utsatta för ska inte våra barn heller bli utsatta för.
    Tycker inte om hur vi behandlar våra barn i skolan, är det verkligen en rättighet att andra ska kolla in ett barns kropp och sedan gå ut på rasten t e x och tala om hur andra ser ut nakna ? In med en vuxen i omklädningsrummen och prata mer om varför man INTE talar om hur andra ser ut.
    Många tror att man har den rätten att ta hur som helst på varandra.
    Jag känner igen mig i det Linn skriver om kroglivet, jag blir oftast den \”utsatta, jag går inte längre på krogen och dricker heller inte alkohol.
    PS! inte bara kvinnors kroppar blir till \”offer\” utan även männens och det tidigt DS!

    • Karin

      2015-04-28 den 06:14

      Även män blir utsatta, men vilka är gärningsmännen? Vi tenderara att fokusera enbart på offren och så kommer kommentarerna \”det är inte bara tjejer\”. Nej, offren är inte bara tjejer men gärningsmännen är väldigt sällan det.

  20. Hon

    2015-04-23 den 14:40

    Väldigt bra skrivet och beskrivet!
    Trots en obehagligt tung känsla i kroppen vid läsning, kunde jag inte låta bli att skratta åt igenkänningen och speciellt \”Var jag för trevlig och fick dem att tro att jag gav dem öppna inviter?\” som fick mig att minnas en diskussion med en herre som inte nöjde sig med att kommentera min kyla, utan diskutera den. Andra nöjde sig med \”men le lite\”

    Jag förklarade snällt att \”om jag är det minsta trevlig kommer du att tro att jag är intresserad, ett missförstånd jag helst slipper.\”
    Varpå mannen lägger armen om mig, lutar sig mot mig och förklarar
    -Jag är inte sån, jag lovar. Du kan vara trevlig utan att behöva oroa dig för att jag blir närgången!

    Bitchen man lärt sig bli stirrade honom hårt i ögonen, rösten ändrades till ett kompromisslöst tonläge och jag svarade kallt
    – Och vad menar du att du håller på med just nu då?
    – Va? är trevlig..
    – Ta bort din förbannade arm från mig då!

    Vilket han gjorde, men glömde bort sig igen..

    Eller det här med ens blotta närvaro på krogen.
    – klart du vill ha sex tjejen!
    – Varför är det så jävla självklart?!
    – Du är ju på krogen, tjejer går bara ut för att få sig ett skjut!

    En genomsnittlig kväll var det \”bara\” tre grövre övertramp, som jag själv skulle stämpla som \”sexuella trakasserier\”, av tre olika män.

    Och folk undrade varför jag var så motsträvig till att gå ut, och jag undrade varför jag alltid hade sån ångest innan utgång… när andra hade det efteråt.

    Tur att man har ett bäst före datum som kvinna.

  21. Fredrik

    2015-04-09 den 00:04

    Bara feminister tycks påstå att tjejer får skylla sig själva baserat på kläder och alkohol. Jag tycker att det är misogynt av dem.

    En kvinna ska kunna klä sig hur hon vill utan att få skit för det. Det tycker majoriteten av svenskarna och det visar även svenska domstolar i sina beslut.

    Texten känns för övrigt för tillrättalagd för att vara trovärdig, men budskapet är i stort sett bra.

    Begreppet \”våldtäktskultur\” urlakar dock våldtäktsbegreppet.

    • Max

      2015-04-18 den 14:39

      Och i vanlig ordning kommer en man och misstror kvinnans berättelse.

      • Lina

        2015-05-10 den 13:58

        Tack Max! :)precis vad jag tänkte

      • Leo

        2015-05-13 den 22:58

        Och som vanligt kommer en cis, vit man och yttrar fördomar mot transexuella Fredriks könsidentitet.

      • Dafni

        2015-05-17 den 16:28

        Att det är så ovanligt att se män säga ifrån mot sexism att jag vill tacka dig för dig är ju absurt men here we are.

      • Gabi

        2015-11-01 den 19:35

        Tack max, ni är få som står upp för oss. Det många inte verkar förstå att det är vanliga tjejer det handlar om, din mamma, syster, flickvän. Tack!

    • Madeleine Bergvall

      2015-05-25 den 17:23

      Fredrik, vilken sten har du legat under hela ditt liv? \”Bara feminister tycks påstå att tjejer får skylla sig själva baserat på kläder\” Besök en rättegång rörande sexualbrott och uttala dig efter det tack.

    • Andrea

      2015-10-11 den 00:25

      Fredrik mitt hjärta och själ gråter för att människor har en sån brist på empati att de/du inte förstår att texten inte är tillrättalagd. Se dig omkring här. Den stora majoriteten kvinnor som uttalar sig tackar skribenten för att hon sätter orden på deras/våra känslor. Det är ett förtryck att ens antyda att detta skulle vara konstlat. Skäms.

  22. Camilla

    2015-04-08 den 13:56

    Så kände jag mig efter en våldtäkt för ca 30 år sen, då polisen bara skrattade åt mig, jag orkade jag inte anmäla och vågade inte berätta för mina föräldrar, utan jag levde med skammen i många år.

    • Lena Renman

      2015-05-24 den 11:02

      Ja skammen blir offrets. Jag har både våldtagits och misshandlats av män. Män är mycket skrämmande och värderandet vi människor håller på med gentemot varandra är också psykisk terror. Allt man kallats genom åren, hora,galen,ful, lösakig, frigid, dum i huvudet, sjuk i huvudet osv osv Människor är överskattade.

      • Mattias

        2015-10-06 den 16:12

        Jag blev själv misshandlad helt oprovocerat av min tjej offentligt när jag var 18 år. Fick ta flera knytnäveslag i ansiktet. \”Snefylla\” skyllde hon på. Det var ingen kvinna som reagerade som vart vittne så det händer inte bara tjejer. Personligen så har jag bara utsatts för våld av kvinnor som av någon anledning känner att det är mer okej för dem att bruka våld. Så för att generalisera så grovt som du gör; \”kvinnor är skrämmande\”

  23. Ulrika

    2015-04-08 den 13:45

    Så bra skrivet! Jag känner själv igen mig på pricken!
    Numera går jag inte ut för att jag har småbarn men de få gånger jag tagit nån öl med vänner eller kollegor så törs jag aldrig klä upp mig med klackskor och kjol, enbart av rädsla av att bli överfallen på vägen hem och mina barn ska förlora sin mamma och min kära man sin fru. Jag har blivit påhoppad som många kvinnor, och klarat mej undan. Så rädslan finns alltid! Som kvinna måste man alltid vara på sin vakt, inte bli för berusad( om du ska ta dig hem själv), inte klä upp sig, se skit uttråkad och sur ut och hela tiden vifta med en ring på fingret för att vara i en tryggare sfär..så ingen idiot ska kunna skylla på att du var för utmanande klädd och glad(flirtig i deras ögon) Sjukt! En obehaglig tanke är att varje kvinna känner minst en kvinna som blivit våldtagen/ överfallen, men ingen man tycks känna någon annan man som begått brott av dessa slag..
    Fan, styrka till er alla systrar!

  24. Karin

    2015-04-08 den 08:44

    Så bra och välformulerat. Och sorgligt. Känner så väl igen beskrivningen från skolan. Hur många gånger har inte killarnas tafsande och ryck i håret leende avfärdats med ett \”men han gillar ju dig\” och liknande. När fan ska vuxenvärlden börja ta ansvar för att förklara att slag, knuffar, tafsande och fasthållning inte är ett sätt att visa \”kärlek\”?!

  25. Hans C. J.

    2015-04-08 den 02:49

    Ja, tänk att det ska vara så svårt att förstå var gränsen går. Var gränsen går, väljer jag själv, trodde jag. Så är det inte. Men så borde och SKALL det vara. /HCJ

  26. Andreas

    2015-04-07 den 21:07

    Efter att flera vänner misshandlas och rånats(killar) har även jag börjat ojja mig på vägen hem.

    • Lina

      2015-05-10 den 13:57

      tar hellre en misshandel alla dar i veckan än en våldtäkt. Jämför aldrig sådär!

      • Snetmot

        2015-05-12 den 00:49

        Varför?

      • Magnus

        2015-05-13 den 06:07

        Kom ihåg att misshandel kan sträcka sig till permanenta skador.

        Våldtäkt är ett hemskt och avskyvärt brott som skall straffas hårt oavsett vem som är offret, men om du säger att du alltid hellre tar misshandel (som kan leda till saker som förlorad syn och/eller permanenta hjärnskador eller död) så tror jag du överdriver, och överdrifter ger bara ammunition till idioterna som skulle ursäkta våldtäkter.

        I övrigt är denna text är mycket välskriven och tänkvärd. Skulle mycket väl tänka mig att den borde bli obligatorisk läsning i skolan.

      • Dafni

        2015-05-17 den 16:23

        I ett samhälle där kvinnor tvingas vara medvetna om sin egen sårbarhet dagligen är oron för våldtäkt närvarande hela livet. Att få sina värsta rädslor förverkligas och sen behöva fortsätta vadragen i samma hotande miljö är omänskligt tärande. Glöm inte att trauman ofta också är permanenta, och långt mycket mindre välbemött och anpassat för än fysiska åkommor. Fick jag valet mellan en livshotande/handikappande olycka eller en våldtäkt vore valet inte svårt (detta från någon som har varit ned om båda).

        (Sen är det väldigt invaliderande att vända en diskussion om struktuell våldtäktskultur och livslång oro till att män också \”ojjar\” sig på vägen hem ibland. Om du tycker att texten borde vara obligatorisk läsning kanske du också borde överväga att stödja antisexism i praktiken och vägra försvara män när de försöker leda bort fokuset från kvinnors utsatthet i en diskussion om våldtäkt)

      • Överlevare

        2015-05-25 den 00:42

        Människor dör av våldtäkter med, inte bara av misshandel.

      • Freja

        2015-09-12 den 08:59

        Magnus Magnus Magnus. Du läser den här personens text och tycker det är välskrivet och tänkvärt. Sen får du ändå för dig att skriva något så idiotiskt som att misshandel kan vara värre än våldtäkt? (implied) Att kvinnor hellre skulle vilja bli misshandlade än våldtagna är … överdrifter?
        OCH ATT ÖVERDRIFTER bara ger ammunition till idioter som skulle ursäkta våldtäkter?

        Först och främst kan inte DU berätta för någon annan hur dom ska känna inför två olika brott. Om en kvinna säger: hellre bli misshandlad än våldtagen, då ska du direkt förstå vilket FRUKTANSVÄRT brott en våldtäkt och hur långt människor sjunker för att absolut inte utsättas för det.

        Du ska INTE säga gå in och skriva till någon att det är en överdrift med förklaringen att en skulle kunna få permanenta skador av en misshandel. Det vet alla.

        En våldtäkt involverar ofta misshandel.
        En våldtäkt tar ifrån dig allt. Allt. Dom permanenta skadorna i ditt liv går inte att jämföra med blindhet eller något annat. Det går inte att jämföra.

      • Gabi

        2015-11-01 den 19:32

        Sånt här är så onödigt och visar hur lite män vet om våldtäkt och att ni aldrig behöver vara oroliga för just det. Förutom att skadorna vid våldtäkt är allt från ett förstört underliv dvs möjligheten att få barn försvinner eller att både underliv och bakdel slits sönder så är det skador som aldrig läker mentalt. Det är inte som många tror som en liten hårdare sexakt. Bryter du däremot en arm eller får skada på syn eller hörsel kan du fortfarande, efter läkning att kunna sitta, kissa, bajsa, älska och föda barn. Så snälla, visa inte disrespekt eller okunskap med att påstå att våldtäktskador överdrivs

    • Freja

      2015-09-12 den 09:00

      Ingen bryr sig vännen. Det här handlar inte om misshandel eller män. Ta det någon annanstans.

  27. jeanette

    2015-04-07 den 19:35

    Ja fy, så här känner jag varje gång jag är ute sent… men istället höjer jag volymen och blir dödligt arg och förbannad men också så jävla rädd. Helt jävla sjukt samhälle vi lever i. Alla måste hjälpa till att vända detta.

  28. Emma

    2015-04-02 den 14:00

    En fantastisk skribent!

  29. Per

    2015-04-01 den 08:28

    Mycket bra skrivet och ger mig mer förståelse och perspektiv. Tack!

  30. Amanda

    2015-03-31 den 13:47

    Äntligen någon som sätter ord på det jag tänker! Tack, detta är värt att spridas!

  31. Emelie

    2015-03-30 den 20:20

    Väldigt bra skrivet, jag känner igen mig i det mesta i texten. Trots att jag för ganska många år sen har övat upp mig att inte bli rädd. I dagsläget brukar jag vara relativt lugn när jag promenerar ensam i mörker. Men på senare tid har jag istället börjat fundera över att detta istället gjort mig naiv, kommer jag se faran när den kommer?
    Det känns svårt att hitta en balans över hur rädd man bör bli.
    Det sjukaste är egentligen att jag och så många andra kvinnor ens sitter med dessa tankar, varför ska vi behöva vara rädda, för vi har väll inte gjort nått fel, eller?

  32. Carina Sundkvist

    2015-03-30 den 18:16

    Mycket bra skrivet läsvärt.

  33. Magnus

    2015-03-30 den 09:52

    En mycket bra och välskriven text om Svensk våldtäktskultur som många ursäktar. Bra skrivet och mycket bra nyhetssida också!

Svara

Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Upp